tisdag 3 maj 2011

you get what you pay for

När vi inte får de resultat i skolan som önskas så går drevet snabbt och i fokus står läraren. Detta är oavsett om det är eleven, föräldern eller allmänheten som anser att resultat ej uppnåtts. Läraren är problemet och inte lösningen!

Detta känner vi igen från svenska media.

När man i krig inte uppnår resultat så klagar väl ingen på den lata soldaten! Nej i stället slänger vi våra blickar mot generalen eller staben. Ingen klagar på soldaten som slåss i diket.

Detta känner vi nog mer igen från amerikanska media.

Resultatutvecklingen i den amerikanska skolan (generellt sätt) har varit liknande den svenska. Samtidigt lockar de amerikanska toppskolorna allt fler internationella elever. New York Times finner du en mycket läsvärd artikel om att århundrades chans finns just nu. Situationen i Sverige torde inte vara helt olik dem amerikanska. Läs den gärna på http://www.nytimes.com/2011/05/01/opinion/01eggers.html?scp=1&sq=teachers%20salary&st=cse

Utmaningen kvarstår dock. Hur ska vi locka de bästa pedagogiska talangerna att söka till Lärarhögskolorna?

ProCivitas kämpar lite extra med att attrahera regionens bästa lärare och jag tror att vi har nått en bra bit på vägen, som en av Sveriges tre bästa arbetsplatser 2009. Det handlar naturligtvis om lön och andra villkor, men också om kultur och värderingar. Jag förfasar mig när jag hör om stämpelklockor, fem veckors semester, arbetsplatsförlagd tid åtta till fem och 25 000 kr i snittlön. Det är inte så skolans värld lockar de bästa talangerna.

You get what you pay for!

Work Hard, Be Nice, Dream BIG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar