torsdag 19 maj 2011

Nationella prov

Nu duggar de nationella proven tätt för alla elever och resultaten är en av de viktigaste parametrarna för bedömningen av slutbetyget i den aktuella kursen.

När jag läste frågeställningarna i nationella provet i Matematik B, blev jag lite förvånad. Texten som beskrev det problem eleven skulle lösa krävde mycket goda kunskaper i svenska. Jag lider med alla de som inte har svenska som modersmål. Deras förutsättningar att visa sina matematikkunskaper försämrades dramatiskt.

Kring nationella prov kan man tycka och tänka länge, men det var intressant att för ett tag sedan se resultatet av kontrollrättningar som Skolinspektionen gjorde:
http://www.skolinspektionen.se/Documents/Regelbunden-tillsyn/kontrollrattning/bilaga2-resultat-pa-skolniva.pdf

Det är stora avvikelser som rapporteras. Jag hade också förväntat mig avvikelser på bedömningsgrenar som Svenska B, men jag förvånas över de stora avvikelserna i Matematik A!

Jag anser att redovisningen understryker det jag tyckt länge: Den undervisande läraren ska ej rätta de nationella proven. Jag skulle dessutom gärna se en rättning på central nivå, gärna på Skolverket.

1 kommentar:

  1. Kommentar till mig själv via en av ProCivitas lärare i matematik: Åtminstone en av de som kontrollrättade Ma A var en fd lärare med behörighet i samhällskunskap och historia. Hallå! Tro farao att det blir skillnader! Det får mig att fundera: Kan vi egentligen lita på Skolverket?

    SvaraRadera