onsdag 18 maj 2011

Frågor och svar från de senaste dagarna

Under de senaste dagarna har jag fått en rad frågor från elever, personal, föräldrar, mentorer och andra intressenter till ProCivitas angående bla samgåendet med AcadeMedia. Här är de jag har fått i tidsordning:

Vilka ändringar kommer vi som elever att märka?

Inga tror jag! Work Hard, Be Nice, Dream BIG gäller som vanligt!

Blir det skidresa till våren?

Ja, vi har fått offerter på flera trevliga orter från olika företag. Beslut tas under sommaren! Jag involverar som vanligt någon skidintresserad i elevkåren!

Ligger våra bokade tider för karriärsutvecklingssamtal under sommarlovet kvar?

Naturligtvis! Det finns många fler tider att boka för de elever som vill!

Fortsätter PCCAC och PCECCT?

I höst hoppar vi över Kinaresan och erbjuder i stället en tur till England där vi besöker Oxford, Cambridge, Warwick, Cass, LSE, Imperial samt har en trevlig helg i London med våra alumnis där. Under höstlovet tänker vi oss en tur till USA, där vi besöker Harvard, Yale, Brown, Princeton, Dartmouth, UPenn/Wharton med en helg i NYC och en i Boston. Vi hinner nog inte med femtimmars turen till Cornell.

Varför fick vi föräldrar informationen så sent och per brev?

Vi publicerade all information samtidigt på webb, intranät, email, blogg, Facebook, Twitter och per brev till föräldrar, då vi inte har deras mailadresser. Vi skulle lagt informationstider en dag senare för att eventuella föräldrar kunde vara med.

Hur kommer mina arbetsvillkor att förändras?

Allt det som har gjort ProCivitas till en av Sverige Bästa Arbetsplatser ska naturligtvis fortsätta. Allt annat är dumt!

ProCivitas lärare får dock helt nya möjligheter till karriärsutveckling och plattformar för pedagogisk utveckling.

Hur kommer rektors roll att ändras?

Rektor får tillgång till spetskompetens inom områden som skoljuridik, fastighetsfrågor, inköp, statistik etc. Jag tror dock att rektor måste skriva fler rapporter. Dessa resurser har jag redan utnyttjat. När vi nu ska köpa in nästan 500 datorer till hösten, så får jag bättre priser via AcadeMedia än det jag hade på egen hand.

AcadeMedia är ju en vinstdrivande riskkapitalmaskin! Hur påverkar det ProCivitas?

I de samtal jag har haft med AcadeMedia så bedömer jag att det råder en samsyn i att kvalitet i skolan är en förutsättning för att kunna bedriva en långsiktigt och lönsam verksamhet.

De skolor som är bra visar ofta ett överskott. De skolor som är dåliga visar ofta ett underskott. Dåliga skolor som visar ett överskott kommer att slås ut.

Vidare tror jag att det är trevligare att studera på och arbeta i en skola som är lönsam. Alternativet är säkert tråkigt!

Varför är studentbalen i Helsingborg flyttad från Sofiero till Parapeten?

Vi får inte plats på terrassen och förslaget att NV-klasserna skulle sitta en trappa upp "dissar" Henrik och jag direkt!

Ska ProCivitas nu öppna på fler orter?

Det finns en sådan ambition, men inga beslut är tagna. Det fanns en möjlighet att öppna på en ny ort i Skåne, men efter dialog med bla elevkårens ordförande på ProCivitas valde vi att passa på det.

Hur kommer elevkåren att förändras?

Det är upp till elevkåren själv. Jag hoppas att de fantastiska initiativ som elevkårerna har tagit kommer att fortsätta. Jag vill dock ha in en del kvitto från elevkåren innan terminsslut för att kunna betala ut nästa termins budget!

Ska idrottsprogrammet nu läggas ned när vi fått in så många nya elever på Natur och Samhäll?

Absolut inte! Jag förväntar mig vidare OS-medalj 2012 från minst en elev!

Hur länge är du kvar som VD?

Jag skulle gärna svara för evigt, men evigt liv är något som inte ens ProCivitas kan utlova!

Varför valde du just AcadeMedia?

De är långsiktiga och de är vana vid att hantera olika varumärken. De har sett styrkan i ProCivitas och har ingen som helst anledning till att förstöra något!

Hur förändras din roll?

Rätt lite hoppas jag. En stor förändring för mig är nog att följa AcadeMedias regler för representation och resor.

Var ska vi hålla årets kickoff?

Det berättar jag som vanligt strax efter skolavslutningen! Men du behöver ej ta med passet i år!

Hur förändras alumni verksamheten?

Jag hoppas kunna lägga ännu mer tid på den så viktiga alumni verksamheten. Efter ha besökt Harvard och Yale Club i New York nyligen, så har jag fått helt nya idéer!

Vem vinner EM i Ungt Företagsamhet i Oslo i år?

Lindmarks Servering från ProCivitas i Helsingborg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar