tisdag 11 oktober 2011

Nästa Nobelpris till mig?

Jag kan inte låta bli att kommentera den aktuella Julholt affären. Jag tycker uppriktigt synd om honom och tror att han inte visste hur boendebidragen fungerar i riksdagen. Jag vill absolut inte tro att han chansar. Det vore ju urbota dumt. Jag kan inte bara tro på det!

Juholt straffas hårt i media och säger att han betalt tillbaka, och den mediala hysterin torde vara straff nog för 160 000 kr i fuskbidrag. Bara jämför beloppet med några ledare från t ex Italien eller Libyen!

Anyhow (mitt favorituttryck), jag tycker inte att 160 000 kr räcker!! När ProCivitas redovisningsbyrå för några år sedan bokförde en personaljulfest fel (det avdragsgilla blev det ej avdragsgilla och vice versa) så fick vi inte bara betala tillbaka beloppet utan även en straffavgift på 40% + ränta på hela nya totalbeloppet sedan allt inträffande julen 2007.

Fram med böteslappen till Juholt och jag hoppas att minst motsvarande böter gäller allt bidragsfusk. Jag hoppas att alla fuskare drabbas och detta borde även införas i t ex Grekland. Kan det vara en enkel lösning på dagens eurokris. Varför inte öka straffet till 100% + ränta?

En enkel tanke som kanske inte slagit in hos våra nya nobelpristagare som gör makroekonomiska prognoser. Det är kanske dags att nominera sig själv till nästa Nobelpris innan någon elev från ProCivitas får det?

Work Hard, Be Nice, Dream BIG!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar