söndag 30 oktober 2011

London Calling


En av mina främsta uppgifter som ordförande av ProCivitas alumniklubb är att underlätta kontakter mellan elever mellan årskullar och skolor. I fredags kväll hade vi alumnimöte på Mandarin Oriental i London och här dök det upp ca 60 fd elever som bor, arbetar eller studerar i London.

Nästan hela gänget från Warwick, Cass, Kings, LSE, EBS och UCL fanns på plats. Det har fyllts på ordentligt med elever från t ex Handels i Stockholm som också gör karriär i London. Det var mycket banking och finance, consulting and entreprenurship. Tyvärr hann inte gänget från St Andrews och Oxford in till London i går.

Jag brukar säga att gillar eleverna på ProCivitas nästan som mina egna barn och jag blir så stolt över vilka framgångar de har. Någon av dem sa till mig i går, att det kändes som om de hade en reservpappa i mig och det bästa är att jag tror att ingen av dem behöver komma och fråga om veckopeng!

Lördagen blev också en trevlig arbetsdag för oss med Världens Viktigaste Uppdrag. Efter engelsk frukost besökte vi UCL där vi träffade Maria Holmblad. Maria är en av eleverna bakom Studyadvantage som grundats av några alumnielever från ProCivitas som en blogg om framtida studier.

UCL är en av toppskolorna i England och hamnar normal på plats nr 5 i generella rankningar och i topp tre inom medicin, juridik och arkitektur. Maria gav oss en guidad tur genom universitetet i centrala London med visst biblioteksfokus. Här hade nog en del svenska politiker som vill införa lag aom skolbibliotek både gåshud/ståpäls! Maria är inne på sitt sista år op European Social Political Studies (ESPS). Hon valde här den internationella linjen och förra året var hon i Lyon.

I morgon blir det besök på LSE och King’s, men först ska några av oss hinna träffa den elake kocken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar