måndag 5 september 2011

Student's First

En annan intressant person på den internationella skolscenen är onekligen Michelle Rhee, grundare av Student’s First i USA. Hon introducerade som ansvarig för skolsystemet i Washington DC prestationsbaserade bonusar för lärarna och var hård med personalen om inte studenternas resultat ökade.

Hon lämnade sedan det offentliga och kör motsvarande koncept i mer privat regi där lärarprestation och inte antal år i klassrummet är mantrat. Det låter kontroversiellt, men hon har ett tungt stöd numera i bl a Michael Bloomberg, borgmästare i New York. Hon kallar organisationen ”A movement to transform education” och är tuff i sitt huvudbudskap: ”Join our fight to Save Great Teachers”

Jag vet för lite om resultaten än, men bara namnet Student’s first, klingar med välbehag i mina öron!

Jag ska med spänning följa Student’s First för att se vad de kan lära sig av ProCivitas! De kanske kan få sig en lektion av mig till påsk när jag besöker NYC igen!

Work Hard, Be Nice, Dream BIG!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar