måndag 25 april 2011

Påsksöndag i NYC

Efter en rekordlång Central Park Walk och 1000 meter i poolen träffar jag NV gänget på ProCivitas favoritlunchkrog i NYC. The Asiate på Columbus Circle levererar toppklass som vanligt. Jacob som tagit ett utbytesår i South Carolina är med och berättar om sina high school upplevelser. Streight A i alla kurser och det är inga dåliga AP han har tagit. Med det som resultat kan vi andra undra om ryktet om den svenska skolan, som vissa media nu gärna sprider via sin egna politska agenda, verkligen stämmer?

ProCivitas har en lång rad elever som "one by one" statistiskt kan dementera hela skoldebatten. Jag är dock medveten om att det rör sig om enskilda individer och jag vet också att de har en kunskapstörst och ett driv, som kanske få andra i Sverige! Jag är stolt över att att på världens topp 20 skolor så tar två alumnielever från ProCivitas examen som bästa internationella student. Konkurrensen är stentuff och dit når du inte utan FLIT både på universitets- och gymnasienivå!

Agendorna för söndagen är mycket disperata. Jag får tyvärr inte med mig någon till MoMa (Museum of Modern Art). I dag skulle det bli katastrofväder, men vi fick sol och på eftermiddagan verkligen varmt och fuktigt. På kvällen börjar regnet och åskan och i kväll packar nog alla sina överfyllda väskor inför tourens sista anhalter i Princeton, UPenn och Washington.

Jag får intrycket att rätt många i gruppen kommer att hamna här om något år. Inspiration och FLIT verkar fungera.

Work Hard, Be Nice, Dream BIG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar