torsdag 21 april 2011

From NY to NYC


Att samla på saker är viktigt. Den som läser min blogg vet att jag samlar på länder. Jag samlar även på delstater i USA. Förra året fick jag Maine, som därmed blev den sista i Mainland USA. Nu har jag "bara" kvar Alaska och Hawaii. I dag blev en annan viktig samling komplett. Besöket på Cornell innebar att jag nu har besökt samtliga Ivy League skolor. Nästa mål är att ha elever från ProCivitas på varje Ivy.
Cornell är den största Ivy Leagueskolan, men också den lägst rankade. Den ligger, om möjligt, än mer avsides än Dartmouth i Ithaca, upstate New York. Den brukar kallas "The Bastard Ivy", men Cornell imponerar stort på mig. Jag gillar conceptet att du kan fokusera på områden som Hospitality Management, Business och mycket mer. Vi träffar Alex som är inne på sitt andra år. Han avser att ta två och en halv major i management och finance och forskara i kognitiv aktiehandel och annat spännande. De stora managmentfirmorna lär få slåss om honom snart!

Vi lägger mycket tid under bussresorna på varje enskild elev, för att stötta i hela processen. Vilka extraaktiviteter måste till? Vilka SAT Subject tests har vi störst chans att lyckas på? Vi bollar idéer och uppslag kring Personal Statments och College Esseys. Hur utvecklar du din digitala identitet. Vilka skolor ska vi välja som Dream, Reach och Safety? Vill du till storstad, college town eller landsbygd?

Som busslittatur har vi SAT-böcker och 50 successful college esseys. Efterhand som inspirationen ökar i gruppen blir böckerna allt FLITigare använda.

Vi rullar nedför Hudson River Valley mot The Big Apple. Efter lite ytterliggare skolbesök här i morgon ska vi nu fira påsk i New York City! Det ska bli trevligt att träffa många av våra duktiga och framgångsrika alumnielever här! De ska nog kunna ge än mer inspiration till gruppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar