söndag 17 april 2011

Inspiration i Boston


Good morning Boston

Hela Boston håller på att rigga sig för måndagens Boston Marathon.

På MIT på upprepar jag ProCivitas stipendium om 10 000 $ till den elev som först tar sig in här. Andreas som vann Kängerumatten i Sverige förra året lyfter blicken rejält.

Det blåser kallt från Atlanten och jag örundras över de som vandrar fram i shorts och kortärmade skjortor. De måste komma från Alaska!

Det är lördag och gänget skingras för Freedom walks och annan utforskning av Boston. Själv offrar jag nästan två timmar på det lokala gymet, innan det är dags för nästa alumnimiddag.

På Liberty Hotel träffar vi Joel (Malmö 10). Joel är en glad figur som var med mig i Kina hösten 2010 och som höll århundradets mest bejublade tal på studentbalen på Grand I Lund. Nu i Boston pluggar han engelska inför kommande universitet. En sann inspiration för de fyra befintliga elever jag har med mig hit.

Sorg i Boston. The Canadians verkar vinna i kväll över Bruins. Sport är stort här. Även på finkrogen finns storbildsTV. I morgon är det dags för Celtics att möta I D-Arena. Golvet som igår var is blir parkett och vi pratar om basket.

Inspiration är kvällens samtal och jag tror det är det dagens skolledare behöver bjuda på för att se till att få fram mer FLIT. Jag hoppas att alla andra i skolans värld njuter lika mycket som jag när vi inspirerar. Skolgranskningen vi ser på Aftonbladet tyder dock rätt klart på att inspiration saknas i många skolor.

Work Hard, Be Nice, Dream BIG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar