söndag 8 augusti 2010

Skolk i betyget?

Häromdagen föreslog Jan Björklund att skolor skulle ha skolk i betyget! Aftonbladets rubrik kan tyckas lite smårolig men jag tycker det låter som en vettig idé, åtminstone på grundskolenivå.

Gymnasieskolan är en frivillig skolform och betyg sätts på kunskap och inte på närvaro. Det är också en diger arbetsinsats för många skolor utan adekvat systemstöd att administrera närvaro i klassrummet och att jämföra detta med sjukfrånvaro och annat. Jag tror att rätt många skolor hellre skulle borde lägga sin tid på undervisning än något annat.

De elever som ej är närvarande lär väl ha svårt att visa upp sin kunskap, men om de väl levererar sin kunskap så är det väl OK att de är någon annan stans. All närvaro registreras dock på vårt intranät och det är enkelt att få fram rapporter och vyer, även för den intresserade föräldern. Vid vissa givna procentsatser skickas larm till elev, kontaktlärare och rektor for action.

Själv bryr jag mig rätt lite om min läkare eller min finansiella rådgivare är på plats, så länge de ger mig korrekta råd. Visst kan distans vara besvärligt, men för elev som är på resande fot en period och ständigt visar upp sina nivåer så spelar det lite roll om eleven är på Billeplatsen eller i Shanghai eller som vårt fall: vinner VM-guld i golf!

Så sammanfattningsvis: Skolk i betyg. OK, men det behövs ej på ProCivitas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar