Google Apps har växt till sig som en allt mer kompetent utmanare till de vanliga Officesviterna för ordbehandling, kalkylering och presentationer. Funktionerna som ingår är de mest nödvändiga och det hela är rätt basic men i en kolaborativ framtid så fyller det ett par riktigt bra funktioner:
Versionshelvetet
Med Google Apps slipper du versionshelvetet. Samtidigt kan en grupp jobba i ett gemensamt dokument och alla har alltid tillgång till den senaste versionen. I skolans värd är det perfekt för grupparbeten och där den ansvariga läraren hela tiden kan följa arbetet, utvecklingen och kanske det viktigaste: processen!
Revisionshelvetet
Med Google Apps får du också koll på vem som skrivit vad och när. Ett klassiskt påstående i vår värld vid grupparbeten är: Jag har skrivit allt. De andra har inte gjort något. Revisionskontrollen visar sanningen och den går också att köra genom Urkund!
I skolans värld slipper du också problemet med inlämningar. Det finns tillfällen då elever ska lämna in sitt material på deadline, men har glömt sitt USB, men den förklaringen har aldig gillats och med Google Apps så torde den upphöra helt (fram till de minuter varje år då vårt nätverk ligger nere)
Tro inte att:
- det bara är ett teknikskifte - detta är framtiden
- det bara handlar om att tjäna pengar – i skolans värld är det gratis
- det fungerar offline (!)
- du blir klar. Någonsin!
Men jag måste erkänna att Google Apps kan vara frustrerande. Ibland känner jag mig som en smygrökande tonåring och i stället öppnar jag mitt Office eller Iworks paket. När det gäller att göra presentationer så tycker jag det är självklart att göra det. Presentationsmodulen i Google Apps ”suger duktigt” för att prata ungdomarnas språk.
Oj, nu blir en av mina ”unga” digitala konsulter imponerad att jag tagit till mig av hans uttryck!
Haha, viss igenkänningseffekt där ;)
SvaraRaderaMen det är klart att det är som du säger, en del vägbulor återstår. Det vore konstigt annars.
Det fixar ni lätt. Håll i bara!