fredag 4 juni 2010

Ipad i skolans värld – en räksmörgås?


Visst är Ipad hypad, men jag trivs med den. Först trodde jag att det skulle bli en pryl till i väskan, men i denna vecka har jag lämnat laptoppen hemma och bara kört Ipad och det funkar, men det skulle vara skönt med en 3G anslutning där jag inte hittar ett Wlan.

Är Ipad något för skolan?

I dag har ProCivitas en värld med PC dominans, men antalet Maccar har ökat dramatiskt det sista året och i vissa klasser har nu alla elever PC eller Mac. Desamma gäller personalen som nu åker på utbildning för att inte bara använda datorn som en del av pedagogiken, utan i en del fall till och med som grund för pedagogiken. Spännande projekt i frontlinjen!

Vi har nyligen besökt sju av de åtta Ivy Leagueskolorna i USA där vi redan har en handfull alumnielever. Vi har även besökt MIT och se hur de arbetar med IT i undervisningen och ambitionen är solklar: ProCivitas ska inte ligga efter MIT eller Harvard!

Ska vi nu kasta in Ipadar i utbildningen också?

Efter en veckas användning av Ipaden tror jag att det är ett bra verktyg. Jag skulle tro att eleverna tycker det samma och det vi bara ett sätt att ta reda på det om man ligger i frontlinjen: Testa!

Yes, nu kör vi! 40 Ipadar är beställda, men jag ser verkligen fram mot lanseringen av det svenska tangentbordet! Det tar just nu en stund för länge att skriva t ex räksmörgås!


2 kommentarer:

  1. Intressant, gör gärna en post sen om hur det fungerar!
    Jag tror personligen att det kommer öka lärande och produktivitet sålänge eleverna själva är motiverade och inte låter tekniken stå ivägen för lärandet genom att sitta på facebook/ ladda ner apps hela lektionerna.

    SvaraRadera
  2. Will do. Jag har sjävl fått ett helt nytt beteende tack vare den lilla Ipaden. En kopp te och en Ipad på morgonen i solen på verandan slår nästan allt!

    SvaraRadera