tisdag 26 oktober 2010

ILHK*4'5*6*7

Hongkong är rent och prydligt och jag förstod i morse att någon säkert tar hand om allt skräp. SCMP rapporterar att Hongkong är det land som producerar mest skräp per invånare. Förra året var det 921 kg per invånare och det är 10% över nr 2 som är Norge! USA ligger på tredje plats med 760 kg/invånare. Var Sverige ligger i listan förtäljer inte South China Morning Post. I Hongkong finns det ca sju miljoner invånare så det blir ju en del skräp och det använder man för att bygga nya områden i havet där man kan bygga ännu fler skyskrapor!

De flesta i gänget besökte HKUST idag. En ganska nytt universitet som verkligen är av toppkvalitet, även om professor Kevin Tam’s föreläsning om Fundamentals of Social Psychology, hade de flesta av oss redan hört på hemmaplan. På plats har ProCivitas minst två elever och en som har fått sin examen där. Samtidigt rapporteras att HKUST MBA program är rankat nr 1 i världen för andra året i rad enligt Financial Times. Deltagarna får ett lönelyft med 69% efter sin examen och snittlönen blir därmed hela 392 075 USD per år. Jag måste medge att detta till och med slår ProCivitas, men utbildningen kostar dock 1 MSEK på HKUST, fast det låter ju som en god investering. Var signar jag in?

Bloombergs är alltid en höjdare och samtliga elever fick en riktig säljshow av dem. Bloombergs lockar många ”nyexade” till sitt första jobb i den finansiella industrin och genom coola kontor, sunda värderingar och med mycket annat är detta en god plantskola. Mig veterligen har en nästan en handfull alumnielever från ProCivitas hamnat på Bloombergs i London och USA och trivts utmärkt innan de blivit headhuntade till större uppdrag. Att Bloombergs i HK ligger granne med Bank of China och har en vidunderlig utsikt över Kowloon gör inte saken sämre. Den fria maten i cafeterian funkar också!

Efter gårdagens långa snack med grabbarna från tradingbordet så släpper jag följande nyhet: Kinas valuta är kopplad till dollarn i princip och just nu undervärderad till ca 28%. Detta är liksom anabola steoroider för en valuta som Kinas. Valutan kommer att släppas fri, men först efter en finanskris i Kina som sker när bubblan spricker. När väl kaos lagt sig och en demokratisk kapitalistisk liberalism vunnit gehör så är valutan fri och blir då plötsligt den nya världen reservvaluta. Englands ekonomi blev omsprungen av USA redan ca 1880 men det tog ytterligare 70 år innan dollarn blev en världsvaluta. Denna gång krävs det bara 7 år menar mina vänner på The Courtyard. 2020 går Kina förbi USA med dagens takt så 2025 kommer krisen och 2027 har vi en ny reservvaluta. En alternativ väg med Huga Chaveo i spetsen låter ju föga trolig, men i Moskva och New Dehli sitter några herrar och förhoppningsvis damer som säkert vill påverka. I denna nya värld med nya teknologier så kanske några andra lite oväntade länder vill vara med i matchen. Det kanske är för hett i Botswana, men räkna med att Nike och H&M har fabriker där som redan lämnat både Kina och Indien och IBM's och Cap Gemenei's outsourcingsäventyr redan då har hittat nya avkrokar.

Jag visade gänget till the Peak TRAM som de tog upp till Viktoria Peak. I stället TRAMpade jag ned till hotellet och på en Stairmaster med underbar utsikt TRAMade jag sönder 76 minuter samt lite efterföljande övningar och därmed hoppar jag allt vad kvällen i Hongkong har att erbjuda och hoppas att Proccekidzen gör det samma.

ILHK! För varje gång jag är i Honkong gillar jag det allt bättre. Jag har i och för sig inte varit i Tokyo, Singapore , Bangkok samt Sao Paulo än. Rio har jag bara precis touchat, men jag kan verkligen säga ILHK och ännu mer efter årets resa hit. I skjortärmarna på hotellets takterrass kl 22.00 med full WLAN ser jag en glimrande storstad, med vatten och höga berg och jag vet att bara 30 minuter härifrån är det ”vild” natur. ILHK, ILHK, ILHK och jag vill verkligen inte lämna i morgon. Inte det minsta, fast på torsdag börjar ju ILSH!!!

Hang Seng är svagt ned med 0,11 i dag. Vi räknar med en bra onsdag eller hur?

Viktigare än Hang Seng var nog ett samtal med en alumnielev idag. Vi skildes inte åt som vänner vid examen, men i dag blev vi det igen. Det är sådant som verkligen räknas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar