söndag 21 augusti 2011

Sommarlov är överskattade igen

Nu börjar förstaårseleverna på ProCivitas i veckan. För min egen del åker nu shortsen av och de nytvättade kostymerna tas fram. Till och med sommarskägget ryker av, trots uppmaningarna från den yngre delen av den kvinnliga lärarkåren! I morgon hoppas jag också att vår googlifiering av vårt intranät kan presenteras och förhoppningsvis snart även en integration med Google Plus. Jag är lite ledsen att elevernas tröjor är försenade med en vecka och att leveranserna av deras dator kommer först senare i veckan.

Jag ser med spänning fram mot att träffa alla nya förstaårselever. Det ser ut att vara ruggigt många småsyskon och flera av dem har jag redan träffat på mina kärriärsutvecklingssamtal i sommar. Jag är speciellt nyfiken på en kille i Helsingborg som på Öppet Hus presenterade sig och sa: "Jag är mycket bättre än min syster". Systern ifråga skulle jag ranka som top 3 i class of 2012, så det blir spännande att lära känna lillebror!

Google Plus börjar användas allt mer. Min profil finner du på gplus.to/peterconnee. Det skulle vara snyggt om alla undervisningsgrupper hade en cirkel snart. Det ihop med Google Apps, Calender och Sites kan nog börja fungera riktigt bra.

Att många av ProCivitas lärare och elever är lite Appletokiga vet nog de flesta. Jag som kör parallellt med PC har nu funnit anledningen till att Maccen är bättre. Det kommer från ett föga väntat håll! Microsoft Powerpoint för Maccen är superbra. Långt bättre än Keynote (när någon visar mig mallar för bakgrunder så ska jag kanske tänka om) och långt bättre än motsvarande version för PC. Jag hoppas nu att Google Apps stjäler det bästa till sitt presentationsprogram på nätet.

Efter förra veckans utbildning/inspiration för lärarkåren på ProCivitas så hoppas jag att total digital anarki råder. Ur denna anarki kommer Darwins gamla lag att gälla: Det som är bra överlever. Det som är kasst dör.

Det är också lite kul att se att årets kommande UF-företag inte har legat på latsidan i sommar. Det börjar svänga lite om jobbassistenten.se! Watch out Bukarest!

Work Hard Be Nice, Dream BIG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar