måndag 8 augusti 2011

Dags för en revision av antagningssystemen!

Det bloggas friskt om SvD Brännpunkt i dag. Du hittar själv artikeln på: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/friskolereformen-har-forbattrat-resultaten_6374052.svd

I mycket tror jag Gabriel H Sahlgren har rätt. Hade t ex inte ProCivitas utmanat de stora kommunla skolorna, så hade de lunkat på och de hade inte tagit hand om sina bästa elever alls. Jag får intryck av att de faktiskt försöker just nu och det sporrar oss för att bli än bättre!


Artikeln kommer i slutet fram till vad jag tidigare skrivet i min blogg. Det är dags, åtminstone för universiteten i Sverige, att närma dig en antagningsprocess där du inte bara ser på betyg utan även på andra kvalifikationer. Jag gillar den amerikanska modellen där du kombinerar betyg, resultat på högskolprov (SAT), rekommendationer och egna beskrivningar. Ett VG i franska eller estetisk verksamhet ska inte hindra en potentiell läkare för att kunna komma in på läkarlinjen.

Jag tror också det är dags att införa centralt rättade nationella prov på grund och gymnasieskola. Betyg och insatser måste bli mer jämförbara, men skolans verkliga utmaning ligger i framtiden i hur vi ska attrahera morgondagens talanger till läraryrket. Det är mycket snack och nästan ingen hockey i det ämnet just nu!

Work Hard, Be Nice, Dream BIG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar