onsdag 29 juni 2011

Ont om platser eller ont om elever?






I dag rapporterar Sydsvenskan (http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1504853/Flera-nerlagda-utbildningar.html ) om att antalet platser i gymnasieskolan är för många och att många skolor inte kan starta sina planerade utbildningar. Naturligtvis tas bara friskolorna upp. Jag undrar hur det ser ut i den kommunala sektorn?



Samtidigt har ProCivitas i år tackat nej till ca 350 förstahandssökande och det verkar bli ytterligare ett nytt rekordår. Jag vet att jag uppfattas som ”kaxig”, men kvalitet och engagemang är det lönar sig.



Första juli ska den definitiva antagningen vara klar och när ProCivitas i Malmö och Helsingborg så ser vi att så höga ”sist in betyg” har vi aldrig haft. Snittet lär också bli rekordhögt, även om vi på någon profil tar in extra klass.



Ryktet har nog spridit sig redan bland de som väntar på sina antagningsbesked och deras föräldrar. Telefonen och mailen börjar gå varm från de som är i riskzonen att bli reserver. Rektorerna har redan äskat om kevlarväst och hjälm i sommarvärmen!



Själv njuter jag att få träffa elever på timslånga karriärutvecklingssamtal. Jag har lärt känna en lång rad förstaårselever som ej varit på min radar än. Budskapet till våra alumnis är solklart: Det kommer ut nya hungriga ”proccekidz” och de kommer att jaga dig! Jag hoppas att ni tar väl hand om dem!

Work Hard, Be Nice, Dream BIG


ps Grattis till Klara Lindekranz som vann EMax igen

1 kommentar:

  1. My heart was broken i never believe i will get back my ex again until Dr LOVE brought back my ex within 24 hours with a powerful love spell. He is reliable for positive result contact the spell caster for love spell on email: { placeofsolution@yahoo.c om } or whatsapp on 1 443 281 3404

    SvaraRadera