onsdag 15 juni 2011

Skolavslutning i Mariakyrkan

Det har i media varit en debatt kring om skolor ska vara i kyrkan på avslutningsdagen. Många skolor har medvetet valt bort kyrkan som ceremoniell plats för skolavslutningar. ProCivitas tycker det är en högtidlig tradition att bevara, samtidigt som det är en naturlig plats för t ex utdelning av utmärkelser, tal och en rad glädjefyllda uppträdande från elever, ProCivitaskören och vår personal. I Helsingborg bor vi granne med Mariakyrkan och då känns det än mer naturligt.

Det blir stunder i kyrkan, då det är knäpptyst och stunder med öronbedövande jubel. Jag får gåshud när jag, mitt under mitt eget avslutningstal, tar en konstpaus och riktar mig till avgångseleverna och inleder fas två med att säga ”Kära Studenter”. Jublet och visslingarna vet nästan inga gränser. När husbandet, med elgitarrer, och kören avslutar med ”The Final Countdown” sjunger hela publiken med! Om någon håller för öronen i 90 minuter så hör man nog inte heller varken tal och uppträdanden!

Alla i vår omgivning, enligt dagens Helsingborgs Dagblad (http://hd.se/helsingborg/2011/06/16/tutor-och-okontrollerade-vral/ ), uppskattar tydligen inte studenternas dag i Mariakyrkan och vi får därför ställa oss några frågor:

Vill kyrkan verkligen ha glädjerusiga studenter/ungdomar i kyrkan?
Ska vi ha avslutning i kyrkan dagen innan själva utspringet?
Ska vi bryta traditionen och ha avslutningsceremonin t ex på Konserthuset, där den kanske mer hör hemma med musik, glädje, applåder och jubel?

Vad tycker du?

Kommentera gärna nedan eller maila mig på pc@procivitas.se

Work Hard, Be Nice, Dream BIG!

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. År efter år så tillåter kyrkan oss att hålla avslutning där, ändå är dom missnöjda hälften av gångerna. Varför fortsätter detta...

    Det verkar vara uppenbart att kyrkans inställning till hur man firar en skolavslutning inte stämmer överrens med hur vi på procivitas vill ha det. Jag anser inte att det är vi som har fel, men det är något man kan diskutera i all evighet. Istället föreslår jag en ny lokal där vi kan få göra som vi vill utan klagomål. Det vore bättre för alla parter. Eller ja, det blir ju väldigt trist för kyrkan när ungdomar slutar gå dit men det är väl något dom inser först då...

    Dom borde vara tacksamma över att procivitas är en av de få skolor som vill behålla traditionen. För kyrkan står för bevarande av traditioner. Men det är inte vi som kommer stå med tomma lokaler i slutändan iaf.

    Jag tycker det är trevligt och stämningsfullt att ha avslutningen i kyrkan men om det ska vara på bekostnad av hur avslutningen går till så är andra lokaler ett bättre alternativ.

    Att avslutningen dagen innan är inget alternativ.

    /Nybliven student som vill att alla kommande studenter ska få fira med sann glädje!

    SvaraRadera
  3. Jag tror så här.

    Som väldigt icke troende tycker jag synd att kyrkan inte tar till vara på alla tillfällen då nya människor träder in i "Guds Hus". Deras besökare minskar drastiskt och kyrkan har ingen koll på hur man ska attrahera yngre. Varför då inte låta oss ärva dessa vackra fastigheter som är fina gåvor att ta med oss.

    Det gör mig ledsen att höra att vi/ni inte ska få fira, ha festliga tillställningar, att få applådera och ge varandra beröm. Glädje och lycka bör stå högt i kurs för att vara en plats där man vill vara på eller i. Att sedan lärarna får kasera in alkohol och annat är bara ledsamt men jag tycker inte att kyrkan ska tro att eleverna på kommunala skolor är annorlunda. Tycker att man ska ge cred till intelligenta lärare som är steget före sina elever;)

    Sen ska man ha respekt för den byggnad man är i, för människorna där och för prästers tal oavsett tro.

    Må gott, vi ses nästa termin då jag ska ta hand om, fira, applådera och grilla med lilla fina adept.

    Ha en underbart sommarlov, ta hand om er och gör inget jag inte skulle gjort.

    SvaraRadera