lördag 6 november 2010

Lördagen den 6 november

Ännu en vacker morgon utan ett moln på himlen. 200 meter fick räcka i poolen i dag. Det blir lite annat i kväll och många fler meter i morgon.
Vi fortsätter sedan som en hel grupp till Himmelska Fridens Torg. När jag frågade Li Min om hur många som dog den där hösten 1989 så varar hon enkelt: We don’t have that kind of information. Efter ha gått in i förbjudna staden under Maos retuscherde uppsyn försöker jag peka ut det viktigaste. Historien om hur Starbucks kom in i Förbjudna staden och sedan konkurrerades ut av en lokal firma intresserar nog mest.

Vi vandrar vidare in i parken norr om Förbjudna Staden. Vi möter en del av det vanliga kinesiska ”Allsång på Skansen” innan gruppen bryts upp till kopiejägare och kulturnördar. Vi nördar fortsätter via rickshaws till hutongerna i Hou Hai. Lunch intages vid sjön och vi vandrar vidare i de gamla och hotade hutongerna. Det renoveras friskt och vi ser hur en del fina gamla courtyards blir som nya igen. Mitt i allt grävs det ned bredband! Det märks att gruppen fått kinaben. Det smakas frisk i hutongerna på konstiga bullar, kinesiskt godis, örtte och söt yougurt.

Många företag in produktionssektorn börjar nu öppna nya faciliteter västgerut till inlandet av Kina. Foxconn, som bl a tillverkar Apple’s Ipods, stänger en del fabriker i Pearl River Delta och öppnar tex i min nya favoritstad Wuhan, samtidigt som andra stora satsningar görs i Wuhan. Den intresserade bloggläsaren kommer säkert ihåg att där investerar IKEA tungt just nu. Foxconn, som för övrigt är kända för den självmordsvåg som löpte genom deras personal för något år sedan, är långt från ensamma. Många av deras kollegor gör nu detsamma. Det är kanske därför som Ikeas nya center räknas som en av de största shoppingcenterna i världen! Lönerna har faktiskt stiget med 66% och snittlön är nu ca 2000 kr i månaden. Det gör att ca 3,5% av din Iphone är lönekostnader!
Framtidstro funkar i en ”diktatur”. För att få Indien att funka åtminstone med infrastuktur krävs lite mer. Xintiandi är rena drömmen jämfört med Connaught Place i New Dehli, åtminstone för mig!

Heter det Bejing eller Peking? Det finns olika sätt att föra över kinesiska tecken till latinska bokstäver. Ett annat exempel är om han hette Mao Tse-Tung eller Mao Zedong. Följer man det officiella sättet pinyin så blir det Mao Zedong och Bejing, men då blir samtidigt Hongkong Xianggang!

Både Confiusius och Kina har alltid satt VI framför JAG. Den moderna uppkopplade kinesen som har egen hemsida (dock ej på Facebook som inte funkar här) börjar se Internet som möjligheten att ställa JAG framför VI. Med snart 400 miljoner uppkopplade kineser kan det gå fort och jag tror de vill. Jag försöker locka till mig gruppen till ett besök på Confusious tempel, men jag blir rätt ensam där. Det är riktigt synd. Det är vackert. Det är harmoni och det är faktiskt tankar som fungerar. Lite snällt kan man säga att jag har stulit dem när jag gång på gång proklamerar:
Work Hard, Be Nice, Dream Big
是好的,努力,梦想大
tja – Dream Big var väl kanske inte Confusious stora grej! En riktigt bar grej med Confusius är att han startade Kina första privata skola!

Confusius tempel är helt avskiljt från bilar, tutor e t c sitter och läser hans bevingade ord. Det dyker upp några som söker inspiration! Kan man tänka sig en trevligare och mer korrekt plats i världen än detta. Jag läser vidare under en 700 år gammal cypress och genom smogen värmer solen fortfarande. ” Going to far and not going to far enough is equally bad!. Så sant, så sant! Hela gänget ses sedan över gatan på hans tehus där vi provar te i alla olika färger. Red Tea is my cup of tea!

Den svenska fysikern Hennes Alfvén, nobelpristagare 1988, sa häromåret: If we want to survive in the 21th century, we must go back to Confusius, who lived 25 centuries ago!

Beijingnatten börjar! En del ska säkert ut och göra det sista och andra fokuserar på packningen. Själv har jag en besvärlig lördagskväll med en personal trainer på hotellets gym och får sedan belöningen med heta stenar på ryggen och annat i hotellets spa. Det blir inte svårt att somna i kväll inoljad som ett revbenspjäll på en BBQ!

Det byggs många nya fotbollsstadium i Sverige. ALLA borde besöka gamla slitna Workers Stadium här. I nöjescentrum av Beijing ligger denna omtalade stadium och runt arenan kryllar det av nattklubbar, restauranger, coola caféer och allt annat. Om ens den nya Värendsvallen i Växjö är en hundradel av detta så blir det superbra. Stort grattis till Öster som höll sig kvar i superetten. Jag tror kanske jag var den enda som följde matchen via webben här i Beijing. Matteo, alumni 09, satte det sista målet på övertid!

Förresten, jag saknar lite mer hemifrån. Jag förstod det själv när jag informerade hemmet i Bjärred vad jag önskade som söndagsmiddag: Matjesill, Kalles Kaviar, Ägg och Lingongrova. Om ytterligare någon vecka här så skulle jag också sakna GrovSnus!

God natt från Beijing. Vi ses i Sverige i morgon eftermiddag (om inte askmolnet från Indonesien ställer till det, eller något annat)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar