måndag 1 november 2010

ILSH; ILSH, ILSH, ILSH, ILSH Måndagen den 1 november

När jag är i Hongkong gillar jag Hongkong bäst. När jag är i Shanghai, så gillar jag Shanghai bäst. Det ska bli lite trist att lämna i dag. Det finns så mycket mer jag skulle vilja se och uppleva i Shanghai, utan att staden egentligen har några traditionella sevärdheter. Det handlar egentligen mer om en känsla av att bli shanghaijad av Österns Pärla. Solen skiner och det är lite varmare.
Shanghai har en brokig historia och här utspelades det första opiumkrigen i mitten av 1800-talet. Sedan blev det Österns Pärla, men de internationella dansöserna fick knappt på sig sina fjädrar innan de lämnade Shanghai åt Maos politiska nycker.

Shanghai har blivit den ekonomiska makten genom de frizoner som skapades här för drygt 30 år sedan. Shanghainesen är den kines som fokuserar mest på pengar och upplevs som snål av andra kineser. Beijing är medveten om denna makt och Shanghais borgmästare ersatte Hu Jintau med en av sina förtrogna för några år sedan. Nu har Shanghai rest sig som det ekonomiska loket och lockar till sig mängder med västerlänningar och trots att kineserna är lite inåtvända och inte talar någon engelska så delar de en viktig gemensam tro: FRAMTIDSTRO!

Shanghai är inte största staden i Kina med sina 20 miljoner invånare. Congqing mitt i Kina har tydligen 32 miljoner. Det finns vidare 280 städer i Kina med mer än 1 miljon invånare! Allt blir så stort här. Skulle snittkinesen lägga ned lika mycket pengar på H&M som snitt svensken skulle H&M behöva öppna 78 000 nya butiker här!

Några av oss är uppe i ottan denna måndag och vi besöker Karin på advokatfirman Vinge på Shanghai Times Square. Karin har varit här i fyra år och har en trevlig presentation om China Inc. En fart- och faktafylld föreläsning om Kina. Inte ett Kina som ett land utan som en kontinent. Det är mycket fokus på hur lagar skapas och fungerar i Kina. Alla lagar är nästan nya sedan ett par år tillbaka och liknar de inom EU, men implementeringen är minst sagt annorlunda. En viktig förändring de senare åren är att Kina uppmuntrar utländska investeringar i allt mindre grad och nu är de bara riktade till speciella sektorer. Sektorer där Kina ännu inte är i kapp. I de andra anser man sig var minst lika bra!

Piratkopiering beräknas stå för 8% av Kinas ekonomi och är definitivt ett problem, men samtidigt börjar de kinesiska företagen nu att klaga också. Kineserna vill inte bli kopierade och de står nu för den största andelen nya patent och varumärkesansökningar i världen. Förra året gick de om både USA och EU. Många kinesiska företag avser att satsa på service och outsourcing, men just outsourcing ligger nära uttalet för ordet ”fritt att kopiera”. Jag tror nog Indien är bättre för oss européer för kinesernas engelska är riktigt dålig och innan dess att Hu Jintau släpper in BBC och CNN etc så ser jag ingen större förbättring.

Att säga som jag gör ovan att inga kineser kan någon engelska är en underdrift. EF har haft stora framgångar här och jag har precis köpt aktier i New Oriental Learning (listat på Nasdaq). Tillsammans har de en stor potentiell kundlista!

En av de nya lagarna som partikongressens beslutade om i oktober en sjuk- och pensionsförsäkringslag ala den som Obama inför i USA. Det vi i Sverige kallar för LAS införs också.

Många matbord här i Shanghai är liksom 1 dm för höga. Kineserna är ju normalt lite mindre än oss, så borden måste ju vara jättehöga för dem, men jag har nog kommit på varför. Höjde gör att kinesmunnen kommer i höjd med tallriken och då kan man med sina pinnar snabbt skyffla ned maten i halsen. Det får mig på något sätt att änka på gåsleveruppfödningen i Frankrike!
I förra veckan började Iphone 4G att säljas här i Kina. Telebolaget China Unicom räknar med sälja 5 miljoner enheter, men det blir nog svårt. Analytikerna räknar med att redan två miljoner insmugglade enheter är sålda och i butikerna hittar du bla kopian O-phone 4G som är rejält mycket billigare. Här finner du också O-phone mini. Är det månne nästa version från Apple?

En stor nyhet är att internet tillåter domäner med kinesiska, arabiska, koreanska och kyrilliska tecken. Detta kommer att öka tillgängligheten här, trots att redan 340 miljoner kineser är uppkopplade. 2012 räknar man med att det finns fler sidor på kinesiska än på engelska i den digitala världen.

Gänget flyr mina lektioner. Medan de slåss på kopiemarknaden tar jag en taxi genom smogens Shanghai till Moganshan Road Art Centre. Gamla industrilokaler och enorma magasin från 30- och 40- talet har nu omvandlats till konstnärsateljéer och allt blir en riktigt spännande mix som konkurrerar väl med Beijings 798 Art District. Det är också bara i detta distrikt som Mao’s söner tillåter grafitti.

Shanghaiköket är ofta oljigt och sött. Den mest välkända är den kantonesiska maten från sydöstra Kina. Sichuanköket är mer kryddstark mat från det nordöstra hörnet av Kina och i norra Kina (Beijing) äter man mer nudlar än ris till sin mat. Det gäller att hålla sin tunga rätt i mun, men det bästa japanska köket hittar jag också här i Kina. Höstsolen värmer fint när jag provar en snabblunch på en stol på gatan för 18 sek som inkluderar en Tsing Tau.

I Hongkong tog jag av mig kavajen när jag ut och tog på mig den igen när jag kom in i luftkonditioneringen. Shanghai är nu kallare och det kan nog bli än kallare. Den store ledaren proklamerade att inga värmesystem skulle installeras söder om Yangtzefloden. Shanghai ligger precis söder om floden så det är nog dags att fly norrut snart till centralvärmen!

På kopiemarknaden är det tydligen mest turister. De andra handlar i de riktiga lyxbutikerna och det verkar vara lönsamt. Chanelfodralet till Ipaden är 20% dyrare här än i Hongkon och ändå är de slutsålda. Många i gänget är säkert kvar på marknaden när jag åker tillbaka till hotellet för två tunga timmar på gym och i pool och sedan en avslutning med 2,5 timmars massage. Jag lär somna gott på natt-tåget till Beijing i kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar