söndag 7 november 2010

Back from China

Solen har inte gått upp! Hur många längder jag hinner jag på 30 minuter i poolen?

Vi samlas kl 8 och tar en gemensam buss till den nybyggda terminalen nordöst om Beijing. När jag var i Hongkong så gillade jag Hongkong bäst och när jag var i Shanghai så trodde jag aldrig att jag skulle sakna Beijing så mycket som jag gör just nu. Bakom mig i morgonsmoggen finns så mycket kvar!

Årets gäng verkar har uppskattat den kinesiska gastronomin. De verkar inte vara helt förstörda av Kinas sämsta ambassadörer: Kinakrogarna i Sverige. De äter med pinnar vid snurrande bord där vi glatt mumsar i oss av varandras beställningar. Att hälla soya på riset är som att hälla ketchup på en ostmacka här! Vi har dock svårt med att äta riset sist som seden lär. Vi vill gärna ha det till. Fast utan liset (kinesiskt uttal) blir det riktigt GI mat! För några har vi också introducerat den underbara japanska köket. Nackdelen för dem är att det helt inte aldrig blir så bra i Sverige som det här på min favoritkrog här!

Avkastningen på min egen kinatankning under veckorna har avsevärt överträffad mina egna kostnader. Nu var kostnaderna inte så stora. Förutom mat och spa så stannade årets shopping vid en kinesiskt designad anteckningsbok och en pikétröja från Shanghai Tang, så det krävdes inte mycket kapital för att en uppgång på ca 10% på två veckor skulle sluta i en lönsam tripp. Jag kommer dock aldrig att avslöja vad krämen jag blev pålurad på spat i går kväll kostade!

Jag har haft två underbara veckor här tillsammans med begåvade och intresserade elever. Vi har alla haft olika upplevelser. En del har fokuserat på nöjen, andra på kopieshopping, några på business, andra på utbildningar, en del på kultur, men i det stora hela tror jag alla har fått en mix av det snabbväxande Kina med stora siffror. Jag både tror och hoppas att jag lyckas lyfta ögonen på dem. Det finns en värld där ute reda att upptäckas och att lyckas i. Det enda som krävs är lite Work Hard, Be Nice och Dream Big!

Vi landar enligt plan i Helsingfors i snöstormen och far vidare till Köpenhamn.

Just det: 30 minuter innebär 60 längder för mig! En bra start på en riktigt långt dag!

I love China! I just can’t get enough och jag har sett så lite. Visst har jag sett mycket av Beijing, Shanghai och Hongkong. Åkt 1000 mil tåg, kastat sten i gränsfloden mot Nordkorea, åkt skidor i Tibet, men det är så mycket kvar. Jag tror jag opererar till sneda ögon snart! Men då måste Facebook, Blogspot och Spotify funka här. Annars blir det inget!

1 kommentar:

  1. Om du gillar Kina så mycket skulle jag tipsa om Sanya på Hainan. Underbart vackert och det utvecklas jättemycket. Om ett år kör Volvo Ocean Race igång en deltävling i nybyggd hamn där också. Jag kom precis hem från en semester där, femte gången nu skulle jag tro?

    Dessutom utspelas Miss World-tävlingen också där. Och missa för tusan inte hot spring spaet med 69 pooler!

    SvaraRadera