tisdag 19 april 2011

Ivy League Tour is rolling


Jag flydde starten av Boston Marathon i morse. Jag vet att trots jag är hygglig fysisk form skulle jag inte orka med ledargänget i mer än ett par hundra meter. Prova gärna själva vid tillfälle att springa 500 meter på lite drygt en minut! Fixar du det så har du bara 41 km kvar i samma tempo!

Vi hamnar på Brown University i Providence, Rhode Island. Här börjar Caroline till hösten och jag tror att Browns öppna (och lite flummiga) stil kommer passa en henne superbra. Det bör ju vara få som slår hennes Anders Wall stipendium, styrelseledamot av Ung Företagsamhet, eget företag, författare och en del annat. Inte fyllt 21 än! Veckans Affärers supertalanglista kommer ha henne på sin lista om några år. Tro mig! Jag köper två överraskningar till henne!

Vi fortsätter sedan till Yale, som alltid ger ett mycket bra intryck. När eleverna är på ”infosession och campus tour” flyr jag med idrottscoachen som visar upp sina anläggningar. Snittpubliken på en fotbollsmatch här är 12 gånger Östers snitt förra året. Det är rätt mycket folk det!

I Sverige följer jag debatten på Aftonbladet och känner att det är skönt att vara på distans. Jag undviker att kommentera, men vill ändå ge ett par enkla reflektioner utifrån ProCivitas verksamhet:

  • En del klagar på att ”missanpassade ungdomar” kostar mer! Jag skulle tro att de är ”billiga” kontra de resurser ProCivitas lägger på de elever som vill till Yale!
  • Styrelseledamöter i friskolorna körs mot brott- och skatteregister. Jag skulle gärna se en liknande granskning av de som styr i den kommunala skolan, gärna komplett med CV och andra erfarenheter. På båda sidorna finns det nog en del som inte är på rätt plats!
  • Samtidigt tycker jag det är märkligt att www.friskola.se bara länkar till positiva artiklar om friskolor och inte alla artiklar!

Eleverna är inspärrade på hotellet i kväll. Vi är precis utanför Yale och där tar New Haven vid. Det är en av de mest våldsfrekventa städerna i USA och i Yale's Daily läser jag att i kvarteren kring Yale har det varit sex dödliga skjutningar sedan början på mars! Per Skype försöker jag guida en annan elev som står i kvalet och valet mellan en Ivy skola och den han egentligen torde trivas bäst på. Låt hjärtat välja!

Vi flyr till skogen i morgon. Där ute väntar bla Amherst och Dartmouth.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar