tisdag 5 april 2011

Förväntningar och långt före sin tid?


Jag aktar mig för att ge mig in den debatten Jag tror att mycket handlar om förväntningar. Med allt skräp som skrivs om skolan från olika intressenter, med olika agendor så förväntar sig alla en riktigt dålig skola. Varför inte lyfta fram lite goda exempel? I dag hade våra NV-lärare på ProCivitas en lektion, troligtvis inte helt olik många andra lektioner runt om i Sverige, inför stundade nationella prov i Matematik C. Jag frågade några av eleverna efteråt om det var som de förväntade sig. "Kanonbra" svarde de flesta. Jag tror de förväntade sig en bra och effektiv lektion och upplevde att de fick det. Förväntar du dig skräp, så får du just det!

Nu över till något helt annat.

En av mina "unga" digitala konsulter påstår att jag alltid är lite sen med det nyaste. "Inte sist, men lite sen" brukar han säga. Därför bör du i DN läsa en annan intressant artikel: http://www.dn.se/livsstil/reportage/han-har-ett-chip-under-huden . Really Old News säger jag. Vi som var stammisar på, den nu tyvärr insomnade klubben, Baja Beach Club i Barcelona fick ett sådant chip insprutat i axlen ( i en liten glasbubbla) redan 2003. Chipet var kopplat till ett konto där du kunde sätta in lite pengar och väl framme vid baren så betalade du enkelt genom en scanning av din axel. Praktiskt endast iförd badkläder!

På kvällen kom den riktiga fördelen. Du gick före i den långa kön!

Work Hard, Be Nice, Dream BIG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar