fredag 15 april 2011

@harvard


I landet Lagom borde jag en dag som denna förmånsbeskattas. Det är ett sant nöje att resa med elever från ProCivitas. Vi gick uthårt med infosession och sedan college tour på Harvard av ProCivtas alumnielev Oliver.


Han ser inga skillnader i förkunskaper hos svenskarna kontra övriga
nationaliteter, snarare tvärtom. Visst är det så att vi kanske inte ligger på samma
nivå i matematik, men i detta enskilda fall hade Oliver redan i
gymnasiet valt bort en del matematik, då han gick samhällsprogrammet. Väl där valde han inte heller den mest avancerade kursen. Jag tror det är rätt få som egentligen utnyttjar djupare
matematikkunskaper i sitt arbete. Visst är det hjärngympa, men jag undrar vilket snittbetyg Riksdagens ledamöter skulle få på ett nationellt prov i Ma C? Jag tror dock betyget skulle vara hyggligt jämfört med snittsvensken eller i vilken ledningsgrupp som helst i den
privata och offentliga sektorn. Att man klarar sig utan matematik, visar kanske också ett snittbetyg på 3,2 från social linje i Oskarshamn.

Några av oss hinner också med en lunch på Harvard Faculty Club, där
Oliver för de mest intresserade eleverna gick igenom hur du tar dig
igenom nålsögat. Acceptence rate ligger på ca 6%. Många av tricken
hittar du bl a på
www.studyadvantage.se. I din ansökan bör det framgå att du gärna hjälper dina vänner och numera är SAT Subject Test ännu viktigare!

Det jag tror många elever i Sverige saknar är FLIT. Om bara eleven och
föräldrar lagt lite mer tid på skolan och varit FLITigare så skulle t
ex PISAresultaten varit mycket bättre, oavsett vilka justeringar
danska statistikprofessorer räknar med.

I Taiwan finner du ett intressant "belöningssystem". Ett fel på provet
ger ett rapp med linjalen på din hand. Det är säkert effektivt för en
del, men jag tror inte det fostrar morgondagens entreprenörer och
ledare som Oliver på Harvard.

På eftermiddagen följde vi med på föreläsning i Psykologi. Föreläsningen började på Harvardtid, dv s 7 minuter efter utsatt tid. Av professor Steven Pinker fick vi en lång, gedigen och superintressant föreläsning om Skönhet och Psykologi i en stor och välfylld sal. Jag konstaterade snabbt att lärarna på ProCivitas inte hade tolererat så många sena ankomster och stök. Jag konstaterade också att andelen Maccar bland studenterna var ungefär detsamma, men jag hoppas att mina eleverna på ProCivitas antecknar och inte utnyttjar tiden till Facebook! Anyhow, dagens budskap är att vara symmetrisk!

Harvard imponerade som vanligt, men deras införsäljning mot våra elever var riktigt dålig. Preis samma klass som Handels i Stockholm brukar visa upp. Det känns nästan nonchalant, men det kanske är OK om du är nr 1 på listan. Jag tänker dock på gamla reklamen för Avis: We are now nr 1, but we still try harder! Handels bör vid det här laget veta att de inte är förstahandsvalet bland ProCivitas elever! Vi lärde oss dock flera nya hemligheter från Admission Office!

I gänget finns det nog någon som tar sig hit om ett år. Inspirationen de fick räcker nog för att vara FLITig hela vägen in i kaklet.

Work Hard, Be Nice, Dream BIG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar