onsdag 13 april 2011

Från hetsjakt till Boston

Jag flyr hetsjakten på den svenska skolan i media.

12 förväntansfulla elever dyker upp Kastrup. De ska nu offra hela påsklovet på att besöka universitet på den amerikanska östkusten. Det är flitiga och målmedvetna elever och nu bär det av mot Boston. Väl där besöker vi bla Harvard och MIT. Efter en trevlig New England helg rullar en buss vidare mot Brown i Providence, Yale i New Haven, Amherst, Dartmouth i Hanover, Cornell och sedan Columbia innan vi firar påsk i The BigApple. Innan vi lämnar för Princeton och Wharton på UPenn, ska vi ha hunnit med Stern på NYU. Vi avslutar I DC innan vi tar oss hem till den "vanliga" svenska skolan.

Mina vänner tycker jag är lite knäpp som lägger hela påskledigheten på att umgås med elever24 timmar om dygnet, men det är så trevligt och jag lär mig nya saker varje dag om det amerikanska universitetssystemet som ProCivitas och eleverna torde ha stor nytta av.

Hela ansökningsprocessen är, just det, en process! Det räcker inte med betyg och bra resultat på SAT och Toefel. Du ska också skriva uppsatser och visa hur du kommer att kunna bidra till collegelivet. Allt detta sker i stenhård konkurrens från de bästa eleverna från hela världen och här vet jag att av de få svenskar som orkar och kunnat ta sig hit så lyckas de mycket bra.

När du där hemma följer den svenska skoldebatten avser att varje dag rapportera om svenska ungdomars framfart på toppskolorna i Usa. Jag tror det skapar vettigare förebilder än det den svenska debatten vinklar fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar