fredag 3 september 2010

Kina - Det är hett och det är rätt!

Som ordförande i ProCivitas är en av mina trevliga uppgifter att visa upp världen och dess möjligheter. Ett exempel är vår resa till Kina under höstlovet. Jag är en sann Kinavän och har varit på plats ett otal gånger.

Ibland kan jag tycka det vara förvånande att trettio elever väljer att spendera sitt höstlov med mig, men samtidigt får de en del av det nätverk på plats som jag byggt upp i många år i Hongkong, Shanghai och Beijing. Varje dag har vi ett besök på ett företag samt en turistattraktion. På kvällarna harjag med mig ett par elever på middagar där vi träffar fd elever eller andra i mitt nätverk.

Mina privata vänner tycker jag är lite tokig som tillbringar mina lov med elever på resande fot, men jag kan lova att det är så trevligt att ha förmånen att resa med ett gäng kunskapstörstande och intresserade elever och att verkligen lära känna dem.

Många av de elever jag haft med mig genom åren har kommit tillbaka till Kina för att studera eller jobba där. Det är inte så lite fräckt när t ex H&M’s Expansion Manager i Kina (examen 2001) berättar om sin karriär för dagens elever. Med samma stolthet lyssnar jag när IKEA Quality Control Manager (examen 06) berättar för eleverna om sina resor och sitt liv i Shanghai på en de trendiga restaurangerna nere i de franska kvarteren. Det är ett så trevligt exempel på när alumnielever blir förebilder för dagens elever.

I höst ska vi även besöka våra alumnielever som pluggar på University of Hong Kong. Jag vet att en del av våra alumnielever gillar sina Hogwartsliknande skolor i östra USA och i Storbritannien, men här vandrar du omkring på ett tropiskt brant berg med en vidunderlig utsikt. Det är inte fy skam och HKU har stigit på flera av de officiella rankningarna de senaste åren och räknas som en av The Asian Ivys. Det känns både hett och rätt.

Det finns en entreprenöriell spänst och drivkraft i Kina som jag ibland kan sakna här i Sverige. Efter någon vecka på plats finns det dock en sak som jag verkligen saknar: En smogfri himmel där du kan se en horisontlinje!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar