tisdag 19 oktober 2010

Tanka Kina!


På fredag lyfter planet mot Kina. Det är femte gången jag är på plats och under de fyra tidigare besöken har aktieindex i Hong Kong och Shanghai lyft. Den enda gången index gick ned var hösten 2009 och jag bedömer att anledningen var att kapitalet flydde till Chinext, som då öppnades. Chinext är Kinas svar på tekniktunga Nasdaq. Upp tre gånger av fyra! Det kan därför vara en hygglig strategi att följa mig på min resa.

Varje år har det varit intressanta introduktioner under våra besök i Hong Kong. 2007 noterades t ex Alibaba, som är Kinas svar på Yahoo/Ebay och den största ehandelssiten i Kina. Om du var med i den introduktionen och har behållit dina aktier har du haft en hygglig resa. Alibaba ägs till stor del av Yahoo i dag, med Alibaba är också partner med Microsoft och tillsammans ska de försöka få ned Baidu från förstaplatsen som mest besökta site!

Baidu?

Baidu är Kinas egen Google och sitter på tronen i öst. Google för i Kina en undanskymd tillvaro, men jag hoppas att min Gmail funkar där. Annars blir det tungt.

Ett av våra första nedslag i Hong Kong kommer att vara på just Hong Kong börsen och vi ska få en lektion i hur du beräknar Hang Seng index och jag avser att rapportera dagligen om utvecklingen.


Jag har tankat Kina fonder inför resan. Har du gjort det?

Work Hard, Be Nice, Dream Big

是好的,努力,梦想大


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar