torsdag 28 oktober 2010

Onsdagen 27 oktober


Förmiddagen verkar varit utan större händelser. Min två och en halvtimmars massage verkar vara det mest intressanta. I SCMP läser jag att både polisen och illegala gäng jagar okända ”gunmans” och jag blir lite orolig, men kanske än mer när jag ser att det inspektör Borje Sjoholm som uttalar sig. En ej namngiven ”tribeleader from Rosengard” kommenterar vidare ”We know the area better than the police”! Är man främlingsfientlig ska man nog inte resa till Hongkong som är en fantastisk smältdegel från jordens alla hörn, även om jag förstår att kineserna gärna ser ned på gästarbetarna från Filipinerna.

Chinext, den entreprenöriella Nasdaq liknande börsen, som jag tidigare berättat om fyller 1 år och därmed tar inlåsningsmekanismerna snart slut. Detta skapar lite oro och jag förstår oron. Bubblan är uppe i 129 gånger genomsnittlig årsvinst just nu, men å andra sidan så är det nog här du ska leta om du vill hitta morgondagens Apple, Google eller Baidu.

Vädret är perfekt och från tågfönstret har jag aldrig sett ett klarare Kina någonsin. Vågar jag berätta att Beijing hade sin första frost i natt? Det är ett ofantligt jordbruksområde vi åker igenom och de effektiva processerna har inte nått hit. Det är småskaligt och mängder med folk på fälten med enklar redskap. Trots brukslandskap finns det mycket bebyggelse. Allt från små hyddor till nya moderna hus och inte sällan höghus med mängder av lägenheter.

I Kina byggs infrastrukturen ut i ett rasande tempo. Här finns det högklassiga motorvägar och världens längsta nät av höghastighetsjärnväg. Energinätet expanderar och betydelsen av den offentliga infrastrukturen för produktivitetsökningen i det privata näringslivet är mycket stor. När jag skumpar fram över landsbygden känns dock det moderna höghastighetståget rätt långt borta och en del av tjejerna undrade var toaletten var. Det fanns ju bara ett hål i golvet! . Det första höghastighetsbanan (förutom specialbanan Maglev i Shanghai) öppnades mellan Beijing och den lilla hamnstaden Tianjin förra åtet. Tianjin är också en bortglömd stad för oss svenskar som bara innehåller 7 miljoner människor. Det var i och för sig som OS-seglingarna hölls. I går öppnade banan mellan Shanghai och Hangzhou i 400 km/tim mer än halveras tidsåtgången till endast 45 minuter.

Kina har starka offentliga finanser som gör det möjligt att stimulera ekonomin kraftfullt om behov finns. Det viktigaste på lång sikt är nog humankapitalet både på bredden och på spetsen. Den som i dag börjar skolan i Kina kan ser framför sig 11 års skolgång, jämfört med de sex år som dagens nyblivna kinesiska pensionärer kan blicka tillbaka på. Utomlands utgör kineser ofta den största gruppen utländska studenter och nu ökar antalet återvändare till Kina dramatiskt.

När solen gått ned såg jag den, åtminstone för mig, första helt belysta golfbanan! De kan allt hitta på här! Från Wuhan rapporteras att de tre ravinernas damm äntligen är full. Det tog 17 år att fylla den, så den är nog rätt stor.
Den billiga arbetskraften börjar inte heller ta slut. Det finns fortfarande ca 40% eller drygt 400 miljoner kineser inom jordbruket samtidigt som den finansiella sektorn blir allt starkare och sundare. Kina bygger på detta sätt starka fundament för en fortsatt tillväxt. Hur långt det räcker i en ny global kris är osäkert, men att krisen startar här är nog osannolikt.

I morgon ska vi träffa Oliver och Anna och Hang Seng slutade på +1,85%

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar