fredag 15 oktober 2010

Back to China soon

Många amerikaner har rätt dunkla begrepp om t ex Europas geografi, men trots mina många resor till Kina så dyker det ständigt upp nya saker. Nu ser jag fram mot att lära mig ännu mer när jag åker tillbaka i nästa vecka och from 22 oktober så kommer den intresserade bloggläsaren här förhoppningsvis få dagliga rapporter från Kina.

En nyfunnen vän är från staden Wuhan i provinsen Hubei. Hubei har ungefär 60 miljoner invånare, alltså som ett stort europeiskt land, och ligger ett knappt dygns tågresa västerut från Shanghai. Staden Wuhan har under de senaste fem år fördubblat sin folkmängd och har nu ca 8 miljoner invånare. Wuhan är alltså i klass med London och Paris i storlek.




Wuhan har flera universitet och tekniska högskolor och bilderna jag finner på nätet visar en rätt modern storstad. I Kina vet alla att de tre ravinernas damm ligger här! Jag har aldrig hört talas om Wuhan innan och det gör mig nu benägen att förlåta amerikaner som tror att ”Copenhagen is the capital of Sweden”.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar