söndag 31 oktober 2010

ILSH *4 Söndagen den 31 oktober

Det är en lätt dimmig morgon och när jag blickar ut så ser jag drakar som flyger högt över The Bund. Det är söndagmorgon i Shanghai och på The Bund finns mängder av grupper som kör Tai Chi och andra liknande övningar. Jag tror detta är sista generationen som lär sig. Den nya är mer västerländsk och föredrar det klassiska gymmet.
Shanghai har mängder av små elmopeder/cyklar. Det borde vi snarast ta till Sverige. Nackdelen är nog att du inte hör när de nästan kör över dig på övergångsstället där du gick ut mot grönt ljus. Trafiklagar gäller tydligen inte för fordon med mindre än fyra hjul!

I går skrev jag om SOHU. Sohu är också en Baidu utmanare som tar allt mer trafik nu när Google i princip har gett upp här i Kina. Nere på ett frukostställe som heter Kommune i en av de trånga gränderna vid Taikang Lu börjar jag förstå vad partiet egentligen vill. När jag signerar notan står det: ”I have joined the PARTY and I promise to PARTY here every week!”

Några av oss tar taxin till HongQiao stationen där vi tar ett av de nyöppnade och omtalade ”Bullettågen” till Hang Zhou. De 20 milen avverkas på ca 45 minuter. Högt över risfälten rullar vi fram i hög fart. 356 km/h blev maxfarten denna gång. Jag vet att Maglevtåget, magnettåget till Pudongs flygplats är snabbare, men detta tåg gör verkligen nytta och binder ihop två riktigt stora städer.

Vi besöker ett mer riktigt Kina och tar båten över en lugn sjö och njuter av vackra omgivningar, teodlingar och klassiska kinesiska byggnader. I den lätta dimman ser vi höga, gröna berg som utgör en fantastisk fond till vår lunch och till det passar en räkfond med riskakor och cillimarinerade kräftstjärtar helt utmärkt. Åt andra hållet tornar centrala Hang Zhou. För mig verkar det vara i storleksordning med London och efter en kik i Wikipedia så verkar bedömningen vara korrekt. I detta mer verkliga Kina så ser vi hela 11 västerlänningar på fyra timmar!
I år säljs det fler bilar i Kina än i USA! Det nya Detroit heter Guangzhou, Changchun, Wuhan och Chongqing. Vi säger väl: om du ska bygga dem i Kina, så sälj dem där!. Nu har bla Rover, Volvo och Hummer blivit kinesiskt.. Kina ser en genväg till de västerländska märken och med hybrider och gröna bilar så blir nog nästa bil vi köper en kinesisk men med ett västerländskt märke. Samma bil säljs nog också i Kina och äntligen har bilindustrin fått sin ”global car” fast den byggs och ägs av kineser! (Läs Geely som kanske ger Volvo en fantastisk framtid). I samma stund funderar jag på om Guangzhou, Changchun, Wuhan och Congqing verkligen vill bli ett nytt Detroit, med tanke på hur det ser ut idag där!

För 200 kr extra tar vi businessklass på tåget tillbaka till det futuristiska Shanghai. Det innebär att vi sitter bakom en glasvägg tätt bakom ”piloten” när han drar på. På motorvägen intill står bilarna stilla i 100 km/h och när vi blickar rakt fram susar elstolparna förbi i en hisklig hastighet. Till och med konduktören tar foto!
Siffran fyra är ett olyckstal som betyder död. Siffran åtta är ett lyckotal. Ett mobilnummer med många åttor kan säljas för mycket pengar på en auktion. I många hus finns inte våning 4 och på våning 14 får man hyresrabatt. Minst 8 % i tillväxt är vad Hu Jintau kräver och det investeras friskt i infrastruktur. I Shanghai investerades dubbelt så mycket för Expo 2010 som Beijing gjorde inför OS 2008. I dag stänger Expot och drygt 70 miljoner besökare har löst sina biljetter.

Shanghai Urban Planing Center har också en underbar utställning om propaganda-affischer. Jag har fotograferat en del här intill (bilderna kommer när jag är tillbaka från cencuren av min blogg) . Vad sägs om följande trevliga slagord från 1958-1969:

All labour is glorious
John rides a cow. I ride a horse. How can I lose to him?
Ten thousand tons of steel and ten thousand tons of grain will beat the American imperialists to hell
Plant a red seed
Warm hail the explosion of our first hydrogen bomb

Kina har en negativ befolkningstillväxt. På varje kines föds det 0,6 barn. Det gör att dagens 1,3 miljarder kineser bara är 800 miljoner om 50 år om enbarnspolitiken fortsätter. Reglerna är snåriga men för den vanliga kinesen så kostar det andra året ungefär två årslöner i extra skatt. Om båda dina föräldrar är ensambarn så kan du dock få skattelättnader om du vill ha ett tredje barn. Om du gifter dig med en etnisk minoritet så får du skaffa fler barn. Vi västerlänningar räknas som etnisk minoritet och det är kanske därför så många vackra kinesiska flickor tar kontakt med mig?

På kvällen visar Shanghai upp sig på sin sämsta sida. Smogen ligger tät och vi fastnar i en bilkö på en av motorvägarna högt där uppe ovan mark. Här sitter vi i nästan 50 minuter innan vi kommer ned och väljer att gå den sista biten till hotellen. Solnedgången blir dock vacker i all smog.

Några av oss samlas på min utkiksplats på kvällen och tar sedan en taxi ned till Peoples Square. Här hade engelsmännen byggt sin trav och galoppbana, men Mao såg till att asfaltera över allt för drygt 50 år sedan. Nu är det en vacker park, fylld med sjöar och museum och helt omgivet av höga skyskrapor. Vi ramlar in på en cool restaurang där en av våra äldsta alumnielever väntar. Johan (examen Helsingborg 2001) har verkat här i många år och är ansvarig för den kinesiska expansionen för den svenska stora modekedjan. Våra befintliga elever lyssnar med stora öron när Johan berättar om sina arbetserfarenheter. Det är så fantastiskt trevligt att träffa alla dessa gamla elever runt om i världen. Vilka inspiratörer och vilken kraft ProCivitas kan bli om några år när de gamla guidar de nya. Jag känner mig riktigt stolt över det vi tillsammans åstadkommer!

Shanghais söndagnatt är fortfarande ung när jag promenerar hem nedför neonljusen på Nanjing Lu.

--

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar