fredag 26 april 2013

Härliga mentorer


I går kväll var det mentorsavslutning på ProCivitas i Helsingborg. Varje elev har en egen mentor från näringslivet och matchningen sker t ex via intressen och arbete. Vi arrangerar löpande en rad aktiviteter dit adepten kan bjuda in sin mentor som kan ge lite extra bensin till brasan.




Detta innebär att det finns ca 150 extra vuxna personer kring ProCivitas och eleverna och ofta ser jag adepterna i intensiva lunchsamtal med sina mentorer. Det kan vara inkörsporten till ett bra nätverk inom den framtida karriär eleven tänker sig.

Varje vår ska också relationen officiellt avslutas, även om den i många fall fortsätter i många år. I går avslutas det med mentorsmiddag på Jakob Hansens Hus i Helsingborg och 70 mentorer var på plats med sina adepter. Kökscheferna ställer till med tre rätters middag och det hålls många  och trevliga tal. I slutet skruvas stämningen upp. Genom en kvalomgång sållas åtta par ut till en finalomgång i allmän kunskap i Jeopardy. Förra årets tvåa Robert Lillhonga blev stor segrare tillsammans med sin namne Robert Bong som i finalen slog vår egen matematiklärare och adepten från Georgetown.




Jag myser inombords när jag ser så många duktiga och trevliga elever lätt konverserades och jag känner mig så stolt att vi har detta unika mentorsprogram som faktiskt fungerar. En av de där små, men många unika sakerna med ProCivitas.

Work Hard, Be Nice, Dream BIG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar