torsdag 28 juli 2011

Big Dreams

Nästan 100 ”sommarlovskarriärsutvecklingssamtal” senare har jag lärt känna många elever rätt mycket bättre. Många har stora drömmar och en del konkurrerar med varandra. Jag ca 20 samtal kvar men redan nu har eleverna på ProCivitas följande mål:

  • Tre Nobelpris
  • Två statsministerkandidater (samma parti)
  • Två generalsekreterare för FN
  • Två ordförande SIDA
  • Två ordförande SOS Barnbyar

Naturligtvis har vi många kommande VD, bankers, entreprenörer, läkare, reklamare, journalister, forskare, jurister e t c. Ekonomiskt oberoende är ofta också ett mål!

En del andra är mer ”stand alone”:

  • En finansminister
  • En ordförande för Svenska Akademin

Naturligtvis är drömmarna mer nära, t ex olika utbildningar och det är mitt och ProCivitas uppdrag att stötta dem alla i den drömmen. Det viktigaste är nog att alla knappt kan stava till JANTELAG och det, det gillar jag!

Lite extra kul var i dag i Helsingborg, när jag besökte skolan där. Där satt ett gäng elever som jag tidigare mött i sommar och pluggade SAT! Jag ber dig att minnas att det är 28 juli!

Work Hard, Be Nice, Dream BIG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar