tisdag 2 november 2010

Tisdagen den 2 november

Det är frost på taken när vi i soluppgången rullar in på Bejings nya High Speed Train Station. Trots att vi åker på den helt nya och moderna linjen med nybyggda tåg så envisas kineserna att bygga toaletter med endast hål i golvet!

Det är gnistrande klart. Jag har aldrig sett Bejing så här klart och detta är trots att de släpper ut 250 000 nya bilar i månaden här och här är trafikinfarkten direkt total. Trafiken i övrig är intressant. Rött ljus gäller bara för fordon med mer än tre hjul. Precis som i Amerika kan man svänga höger vid rött ljus. Detta har här blivit en rättighet och inte bara en möjlighet. Bilar är ju värda mer än människoliv här och när vi korsar en gata på övergångsstället med grönt ljus kan vi trots det bli påkörda från samtliga håll! Jag lärde mig i morse att man inte ska bråka med förarna på de överpackade trehjuliga cyklarna! Taxichaufförerna är så timida i trafiken, trots att det knappt rör på sig. De hade inte överlevt en förmiddag i Shanghai. De är till och med så timida att de ibland stannar för fotgängare på övergångsställen!

Vi checkar in och får våra rum direkt kl 9 på morgonen och blir bjudna på frukost. Jag fokuserar dock på 500 m i min simbassäng och en liten napp efter den korta sömnen på nattåget innan jag ger mig ut i vimlet. Jag tror at många i gänget inte är trötta på sina marknader än, så jag ger mig på egen hand ut i hutongerna. Det är en del av det gamla Kina och jag är rädd för att det inte finns många hutonger kvar här i centrala Beijing om några år. Jag är stamkund hos en gammal dam i en hörna som bjuder på en pannkaksomelett med gräslök och lite annat. Hela 2 kr stannar notan på!

H&M har nu påbörjat sin invasion av Beijing. Tidigare har de bara haft butiker i Hongkong- och Shanghaiområdet, men deras nya flagshipstore öppnade för ett tag sedan i Beijing på QauiMen. Det är ett nybyggt shoppingområde som ska se flera hundra år gammalt ut ungefär som i en Disneyfilm med liten spårväg och allt. Dra en linje från Drum Tower, rakt igenom Förbjudna Staden genom Arch Tower så kommer du, mitt i denna uråldriga heliga linje till HMs butik. . Undrar om Mao skulle gillat det? Han får tacka ProCivitas alumnielev Johan för det. Det är han som ansvarig för alla nya butikslägen i Kina. Ytterligare tre nya butiker finns och nu ska H&M upp till kamp mot Zara och alla lokala kedjor!

På kvällen tar vi oss österut i Bejing och går på en fantastisk akrobatikshow. Det är väl också en del av det gamla Kina. Jag förstår av några nyfunna vänner att INGEN längre ser på Pekingoperan och jag tror inte heller så många i vårt gäng kommer att göra det trots att ensemblen håller hov på gruppens hotell.
I Mittens rike finns bara en tidszon och den är naturligtvis inställd på Beijing som ligger rätt långt österut. Det gör att Desperata Hemmafruar (Här heter den Babes in Beijing och visar västerländska flickor i hemmet med kinesisk man) på bästa sändningstid i Beijing sänds innan solen nedgångs ute i den vilda västern. Media är definitivt inte fritt. För att bättra på kinesernas engelska föreslog jag en lokal partirepresentant att släppa CNN/BBC och SVT+ fritt för alla. Responsen var bara sådär!

Jag avslutar kvällen på San Li Tun Lu som tidigare var en ökänd bargata men nu ett chickt ställe med nya, moderna trendiga restauranger och butiker. Jag och fyra av flickorna får oss en underbar middag på lillasystern till Shanghais flaggskepp Hatsune. De har dille på stora skärmar som vräker ut olika budskap här. De tystnar dock snabbt i plåtlavinen som jag tar tillbaka mot hotellet. Trots att det strax är midnatt är trafiken så tät!

Hang Seng svagt upp i dag +0,08%

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar