fredag 5 november 2010

Fredagen den 5 november

Ytterligare en gnistrande morgon med klar luft. Lite smog är det, men jämfört med det som jag tidigare upplevt är det inget alls.

Vi besöker Ikea i Bejing och får en föreläsning om Ikea i Kina. Lite entreprenöriellt tycker jag att deras expansionsplan är för tunn! Gänget hänger i Ikeas matbutik där du finner Ballerina, Marabou, pepparkakor och allt annat och fortsätter sedan till restaurangen där du kan finna köttbullar med potatismos och lingon eller gravad lax med gräddstuvad potatis. Väl i Kina saknar jag ingenting av Sverige, förutom familj och vänner. Jag fortsätter därför ned till Workers Stadium och intill en liten sjö på en uteterass i den värmande höstsolen provar jag en kinesisk/fransk SlowFood restaurang jag fått tips om.
Väl här saknar jag nog Mamma Scans köttbullar ännu mindre!

Kina importerar även e-sopor och parallellt med det så sker det även omfattande smuggling som nu nyligen avslöjats. Det är återvinning som värst. I den hyperförorenade staden Guiju i Guangdong sitter fattiga kineser och barn och plockar sönder våra slängda gadgets och kokar/bränner dem för att samla ihop metaller för att sälja vidare. I högar av gamla moderkort springer kycklingar omkring och letar mat. Eco-kyckling?

Det fanns ett rykte för några år sedan att 50% av jordens byggkranar var i Shanghai. EN del har varit i Beijing också, inte minst inför OS. En av de mer spektakulära byggnaderna är CCTVs hus och det område som byggs kring CBD skrapan. Det känns modernt och häftigt, men man kan sakna hutongerna som låg här förr, fast det var ju inte många västerlänningar som vågade sig in dit. Det jag saknar mest är trevliga kaféer där man kan värma sig i höstsolen på en uteservering. I dag har alla stora hus en food markt i källaren eller luftkonditionerade lyxrestauraranger många våningar upp. Fast hutongerna kan ju den räddhåge se från en av Beijings får skybarer på Shangri La Hotel. Tyvärr är det lite för mycket smog för at kunna se så långt.

The Beijinger berättar om hur morgondagens kineser åker fram i Shenzens plug in hybrider (finns redan på marknaden). Energin från staden dansgolv återvinns och vår nya gadgets laddas via e-walls. Alla våra örhängen, ringar, armband etc kommer att vara uppkopplade. Att vara o-piercad kommer att vara som en rock utan fickor. Men ska vi verkligen ha en kineskopierad programvara i mitt digitala smycke. Tänk om det inte funkar med Windows 8,1!



Många ska ut till Wan Fu Jing Snackmarket och prova olika ”maträtter”. Nedan har jag försökt lista lite olika typer av maträtter och därefter kommer en bedömning om Fear Factor (utifrån utseende) och Taste Factor. Allt på en skala ett till fem:
Hund, 1, 3
Orm, 3,4
Sköldpaddsgele, 1, 5
Tjurpenis, 3, 2
Oxbenmärg, 2,2
Skalbagge, 5,2
Levande små räkor, 3,5
Skorpion, 5, 1
Silkesmask, 4, 4
Ankfötter 3, 4
Friterade bi, 3,3
Hjorthjärna, 5, 1

Jag och några av tjejerna flyr i stället in i en hutong och ibland ruffiga kvarter finns det en del renoverade hus med härliga innergårdar eller Courtyards. I just ett sådant hus har jag en av mina favoritkrogar här. Den Michellin stjärna de borde fått för tre år sedan har de tyvärr inte kvar, men mysighetsfaktorn är dock kvar.

Att Kina siktar högt visar tydligt statistiken: Förra året examinerades 600 000 ingenjörer! Jämför detta med de 70 000 som USA ”producerade”, men vänta bara till om 5-6 år när det första ProCivitas ingenjörerna når marknaden!

1 oktober 2009 firade Kina 60 år bl a med en gigantisk militärparad genom Beijing som fick tankarna att sväva tillbaka till det kalla kriget och Sovjetunionen. Du ska dock komma ihåg att USA fortfarande har en sex gånger större försvarsbudget än Kina! Skillnaden är ungefär 500 miljarder dollar. Stora pengar! Är det värt så mycket att få tillbaka Taiwan med krigsmakt? Det kanske är lönsammare att köpa ön! 500 miljarder dollar är ju inte mer än 12-13 H&M på börsen!

Kina har många gränser och kring varje gräns finns minst en disbyt. Kina är definitivt inte överens med Taiwan. Inte heller Indien. Definitivt inte Tibet och inte heller Ryssland. De bråkar också med Japan och just nu hemskt mycket kring några öar i ett förmodad resursrikt hav. Mot Nordkorea har de dock en tydlig gräns, men vad händer den dag Nordkorea faller? Det måste väl bli så och då står Kina med många miljoner flyktingar.

Rent statistiskt kommer 2 eller 3 av gänget att välja att plugga vidare här i Mittens rike. Svensk studiebidrag utgår och med lite studielån så klarar man lätt både ”entrence fees” och att leva som en liten kung. Omkostnaderna är inte jättestora om du är beredd att leva lite österländskt! Jag tror också det är en bra merit och med kunskaper i mandarin och i kulturen så torde du ha många erbjudande vid din student. Efter två års studier i mandarin är du till och med redo för att klara en ”traditionell” MBA på kinesiska! Det är det nog inte många andra som har i sitt CV!

Mobilnätet har blivit mycket bättre de senaste åren. För två år sedan kunde det ta timmar innan ett SMS kom fram och ibland hakade det upp sig och man fick 20 kopior innan allt kom i gång igen. Är det så att Ericsson varit här?

Hang Seng + 1,39% idag. Det innebär att de som följde mina råd inför resan är ca 10% rikare i dag och avkastningen har åtminstone för mig vida överträffat min kostnader jag har haft här. Det känns extra bra!

Jo förresten, jag saknar en sak här i Kina. Ett fritt internet! Jag måste logga in via mobilen för att komma åt Facebook och min egen blogg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar