tisdag 16 november 2010

Mac, PC eller Google



I somras tog jag ett beslut. Jag köpte aktier i Apple! Grunden för beslutet var att när ProCivitas skulle köpa in laptops till alla nya förstaårselever i Växjö så gav vi dem möjligheten att välja mellan en MacBook Pro eller en motsvarande PC. 80% valde Mac och därmed tyckte jag att köpbeslutet var välgrundat.

Vi skickade vår personal på utbildning i vad vi kallar 21th century skills och nu råder total digital anarki. Jag gillar det för ur denna anarki kommer bra lösningar att överleva och dåliga att dö en snabb död och än snabbare kommer det att gå i den digitala världen.

Heter man Peter Connée och jobbar på ProCivitas och är en superuser på en PC, så kan man ju inte använda en Mac. Det är liksom min doktrin. Min första och senaste Mac köpte jag i mitten av åttiotalet. Jag blev dock övertalad att köpa en Ipad som funkar fint som en coffeetablebook på TV bordet. Nu får jag så många Keynotes, Pages och Numbers, så jag blev tvungen att köpa in en liten Air till mig själv. Den gillar jag, men jag ser ingen större förbättring mot PCn. Var är DELATEKNAPPEN? Varför kan du inte HÖGERKLICKA? Varför får jag inte FULLSKÄRM direkt via klicket på gröna knappen? Varför måste jag en ADAPTER till bildskärmen? Varför kan jag inte öppna flera versioner av samma program och köra ALT-TAB? Varför ger det sämre LJUSSTYRKA på projektorerna. Inte ens de mest Mac-religösa kan visa ur jag skapar mallar i Keynote som verkligen slår igenom på alla bilder!

Det finns dock ett par bra saker med min Air. Den väger nästan inget och jag kan därmed ha två datorer i samma portfölj. Om några veckor kan jag nog skippa min PC helt, då jag redan har googliferat mail, kalender och dokument. Jag gillar också att den startar upp på någon sekund.

Nu ett halvår senare efter min inköp av Apple aktier så är jag +40%. Jag har också tagit beslutet att alla nya förstaårselever ska få välja sin egen dator. Jag tror att fler än 80% väljer Macen inför hösten och jag behåller därför mina aktier ett tag till!

Jag är lite stolt över detta inlägg. Det är skrivet med hjälp av Das KeyBoard. Ett tangentbord där tangenternas tecken ej är tryckta på tangenterna. Det gäller att veta var du håller dina fingrar.




Vågar du prova?

ps - jag har precis fått prova den nya Andriodnotebooken med Google Chrome som operativ. Den är svart, sexig och billigare och bättre än ALLT annat jag provat på länge! Jag köper nog aktier i Google också! Ska det bli en pryl till i väskan?

4 kommentarer:

  1. Jag tycker det är intressant att så många valde Mac. Anledningen till att man väljer PC är ju att man får mer hårdvara för pengarna, vilken budget du än har, så får du mer hårdvara om du köper en PC jämfört med en Mac, om man då får en likvärdig PC, kanske vissa resonerar att man tar Macen p.g.a. att den har ett enklare operativsystem?

    SvaraRadera
  2. Peter, jag kan hjälpa dig med alla dina VERSALER och då inte bara rent textmässigt alltså (med undantag av adapterbehovet och fullskärm på gröna pricken - men fullskärm är ändå ute så...).

    En julefrokost eller lunch efter nyår så fixar vi det.

    SvaraRadera
  3. Och om inte Jocke fixar till "bristerna" med din Mac så gör jag det. Med samma reservationer för adapter och fullskärm. Om du inte slår till på en appleskärm förstås, då återstår enbart fullskämsmissen och den är ju inte ens en miss utan en feature.

    SvaraRadera
  4. Var är DELATEKNAPPEN? = FN + sudda
    Varför kan du inte HÖGERKLICKA? = Det kan du, du aktiverar det i systeminställningar.
    Varför får jag inte FULLSKÄRM = För att din Mac inte har en stor fet grå bakgrund som den måste dölja, men riktigt fullskärmsläge kommer i nästa version Mac OS X 10.6.
    Adapter behövs för att din skärm och projektor inte har Mini Displayport men det är en öppen standard som kommer till allt fler skärmar.
    Angående svagare ljusstyrka på projektorn verkar det vara ett problem med VGA-källan. Har projjen möjlighet till HDMI eller DVI?

    SvaraRadera