onsdag 3 oktober 2012

Ett riktigt entreprenörsliv. READ IT


En del av mina läsare tycker att jag ibland snöar in för mycket på studier utomlands och glömmer mitt entreprenörsmantra: Våga vara egen!

Förra veckan fick jag tillfälle att vara med ett releaseparty hos Dan Olofsson som presenterade sin nya bok Mina Tre Liv. En Bok om företagande, engagemang och rättsröta. Våra vägar har korsats ett par gånger och boken innehåller många trevliga historier som fungerar runt lägerelden.



Dan målar upp en fantastik entreprenöriell resa via utbildning och tjänsteman till eget företagande med stora personliga risker som leder fram till de tre bolag han satte på börsen för snart 10 år sedan. Hela boken andas Work Hard, Be Nice och Dream BIG, men tar också upp en rad grynnor som måste passeras i den entreprenöriella skärgården.  Boken har fått mycket publicitet framför allt kring det engagemang Dan visar för sin nyligen avlidne vän Maths O Sundqvist.

För en ”wanna be entreprenör” rekommenderar jag boken varmt. Här finns en del coola checklistor att fundera på, framför allt i slutet. Det tredje livet är minst lika intressant. Här berättar Dan om sin passion för Sydafrika och Star for Life. Det känns lite extra kul att Dan nämner ProCivitas och några av de projekt eleverna gjort för Star for Life.

Jag beundrar också Dan för hans engagemang i Malmö och bl a genom Uppstart Malmö. Jag tackar också för en  trevlig kväll på Villa Ravenna, med många av Dans goda vänner. Dan är en förebild för mig och borde vara det för många, många fler! Fler entreprenörer som Dan behövs! Inte fler oansvariga tjänstemän!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar