onsdag 15 februari 2012

SKRYT om UF och antagning



Jag och ProCivitas gillar Ung Företagsamhet. Det är ett superbra koncept där ungdomar får lära sig hela processen från affärsidé till genomförande och det skapar drivkraft! I Skåne i år har ca 650 företag anmält sitt intresse att ställa upp i Bästa Företag. Av dessa har nu 48 stycken sållats ut och ska presentera sig på en delfinal i Lund i slutet av februari innan de bästa går vidare till Skånefinalen på Våga Vara Egen mässan 13 mars. Jag skryter gärna med att av dessa 48 kommer 40 från ProCivitas!



I kväll är sista dagen för året niondeklassare i Skåne att välja gymnasium. Redan i går hade ProCivitas mer än dubbelt så många förstahandsökande som vi har platser till. Utöver det finns det en lång rad övriga sökande och jag tror många har ProCivitas i både första, andra och tredje hand. Det känns riktigt bra och är ju nästan Ivy League klass!



När jag var på Ivy League skolan Princeton förra året sa de att de kunde kasta ut alla sina 1400 antagna och kasta in nästa 1400 på listan och de skulle inte märkt någon skillnad. Lite kaxigt sa de vidare att de även skulle kunna kasta ut den gruppen och ta in nästa gäng och inte heller märka någon skillnad. I nästa omgång skulle de dock kunna märka viss skillnad på kvaliteten på eleverna. Jag tror dock det är väl kaxigt, då valen till de amerikanska universiteten inte har första, andra och tredje handsval.



Jag ser redan nu fram mot att träffa ca 300 nya hungriga ProCivitas elever till hösten och jag ser verkligen fram mot Våga Vara Egen mässan. Till dess:



Work Hard, Be Nice, Dream BIG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar