fredag 10 februari 2012

Go Britain or go Go Brits?

Jag är en stor vän av de brittiska universiteten. I år var första året de ökande tuition fee till 9000 pund per år och det får effekter. I veckan har några från ProCivitas fått reject från St Andrews trots att både profil och den akademiska profilen borde gett access. Det är ju kostnadsfritt att plugga i Skottland och kraven har nog ökat där. Det blir intressant hur det påverkar Warwick, LSE, King’s, UCL och inte minst Oxbridge i år! Vi har redan fått fler positiva förhandsbesked från Warwick än vanligt!


Samtidigt rapporterar mina vänner från Studyadvantage att många britter även flyr till Holland, där du också kan få kostnadsfri utbildning på hög nivå t ex på University of Maastricht. Jag kan nog tro att det blir förändringar i rankingarna inom de närmaste åren. Read all about it: http://www.guardian.co.uk/education/2012/feb/09/british-students-maastricht-university-lower-fees


Jag ser fram mot mitt nästa besök i Skottland veckan efter påsk och veckan efter PCECCT2012. Jag har fått en specialinbjudan till de hemliga nätverken kring St Andrews och med mig i bagaget har jag några av ProCivitas bästa elever och alumnielever. Skottland: Watch out!


Tills dess: Work Hard, Be NIce, Dream BIG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar