torsdag 26 januari 2012

Är du en talang?


I morse hade jag förmånen att få vara med på en presentation av Rasmus Ankersen, en dansk ”talangforskare”, som också skrivit en rad böcker i ämnet. Det är svårt att identifiera talanger. Ofta ser vi något annat. De inom sportens värld som ofta kallas talanger och är med i juniorlandslag etc är ofta födda tidigt på året och oftast i det första kvartalet.

Väl på ProCivitas igen gick jag snabbt igenom alla alumnielever som kommit in på Oxbridge eller Ivyskolorna i USA och fann att ingen var född i januari-mars! Oktober var den mest frekventa tätt följd av april!

En talang inom sportvärlden har ofta också lagt ned mer tid än andra på sin sport. 10 000 timmars regeln verkar vara självskriven här och jag är helt övertygad om att alumnitalangerna ovan också vet att Work Hard lönar sig.

Häromdagen var jag lite sur på Veckans Affärer och deras supertalanglista. Jag vill dock slå ett slag för deras mentorsprogram. Sista dag för ansökan är 2 mars och det är riktat till just de stora talangerna. Även om alumnis från ProCivitas är vana vid mentorer så kan det vara ett intressant sätt att nå toppen av näringslivet vid sidan av det vanliga:

Work Hard, Be Nice, Dream BIG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar