måndag 14 februari 2011

skvaller

När jag ändå i förra inlägget skvallrade lite om ett par av mina branschkollegor, så kan jag lika gärna skvallra om ett par till:

Jag är lite förvånad över den stora skolan som för ett tag sedan gav en stämpelklocka till all sin pedagogiska personal och till rektor. Här ska du vara kreativ mellan 08.00 och 17.00 måndag till fredag på din arbetsplats. ProCivitas tror inte att detta är vägen fram mot att vara Sveriges Bästa Arbetsplats.

Jag förstår helt hur en annan stor skola i regionen tänker när de gör det i princip omöjligt för deras elever att läsa mer än 2500 poäng. Det optimerar det ekonomiska resultatet och gör det lättare att lägga schema. ProCivitas låter istället elever läsa hur mycket de orkar och det de är intresserade av. Förra året läste snitteleven 2900 poäng och även om det är skolekonomiskt vansinne, så gillar jag att i referensbreven, att jag kan berätta att eleven i fråga har utmanat det svenska systemet genom att läsa uppemot 20% extra kurser.

Jag är också lite förvånad över en mindre skola i regionen som har kommunikation som sin egen ledstjärna. Det är säkert bra med kommunikation som ledstjärna, men det blir extra intressant när de hyr in alumnielever från ProCivitas som deras reklambyrå och låter byrån bygga deras nya websida. Det blir ännu mer intressant när byråmedlemmarna föreläser om Ung Företagsamhet på den konkurrerande skolan. Jag hade nog hellre tagit mina egna alumnielever till hjälp. Sorry Christer och Oskar. Jag kunde inte motstå det längre:-) Jag är dock snäll som inte länkar till era sidor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar