söndag 31 mars 2013

Sportlördag i NYC


ProCivitas Sportlördag i NYC

På morgonen blir jag uppdragen på SoulCycle, spinning med hantlar och yoga och en ny NYC upplevelse för mig. Riktigt NYC coolt.


Emile, alumn från ProCivitas i Malmö, är ute i Hudson River i sin kanot. Rutger möter Columbia på deras idrottscamp vid 218 gatan. Emile följer sin farfar i spåren. Farfar var professor här när det begav sig och är nu en stolt representant för sin skola. Emile var med på touren här för tre år sedan. Tyvärr förlorar Emiles båt med två längder, men det är en trevlig dag i NYC.





På eftermiddagen tar jag mig ut till Flushing Meadows, där US Open i tennis spelas på hösten. Yale möter St Johns och jag hejar på Martin som representerar Yales lag. Martin, från ProCivitas i Malmö gör bra i från sig och vinner sin singel och är en stor del av segern mot St Johns.



Antagningsbeskeden från de flesta amerikanska universitet är nu ute. Bland våra elever finns det några som är stolta och lyckliga över var de ska befinna sig de kommande åren och en del är ledsna och besvikna och avvaktar nog med beslut till dess att de svenska beskeden kommer i sommar.

Dagen avslutas på alumnimiddag på en cool restaurang med utsikt över Central Park. Vid bordet representerar gästerna många bra skolor: 3*Yale, Harvard, Oxford, NYU, CBS, Rutger. Vi saknade ett par från t ex Princeton, Dartmouth och Columbia, men nu är Spring Break slut och alla måste tillbaka till verkligheten igen. Jag glömde plaketten som jag skulle dela ut till ProCivitas bästa Ivy elev, så jag beslutade snabbt att avvakta med utnämningen till nästa år, för jag ser verkligen fram mot att komma tillbaka.

I morgon bär det av mot Sverige igen.






                                                                                           

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar