lördag 8 september 2012

Good day at the office or I love my job!


Jag gillar mitt jobb skarpt! Det ger sådan energi och trevliga möten varje dag. I fredags kl 08.00 hade jag förmånen att få träffa alla förstaårseleverna på ProCivitas i Helsingborg. Jag höll min ”sedvanliga” föreläsning om hur de ska förbereda sig för att ta sig in på toppskolor utomlands. Många blev kanske lite chockade av informationen kom redan tredje veckan i årskurs ett, men om du vill nå hela vägen måste du börja redan nu. Så kul med så många som efteråt ville ha än mer information, stöd och råd.

Utanför aulan hade elevkåren ”föreningstorg”. Varje utskott på skolan hade en liten monter och försökte attrahera de nya förstaårseleverna till sin verksamhet. Utskotten varierar från TSA gruppen (grupp som övar inför de logiska test Oxford/Cambridge ofta kräver), poker kommittén, skoltidningen, tennisklubben, filmkommittén och PCCAC (ProCivitas College Application Committee) . Ryktet säger att PCCAC fick nära 100 nya medlemmar, så min föreläsning verkar tagit skruv!


Besöket på Föreningstorget följdes upp med fyra, sedan inbokade, samtal med tredjeårselever, som nu ligger i slutfasen för sina ansökningar till UK och USA. Vi gick igenom de senaste utkasten till referensbrev, personal statments och eventuella uppsatser och en del till som ska stärka deras ansökan.


Efter en lunch på 10 minuter gavs det en gästföreläsning av Linus Jonkman. Linus föreläste om hur man leder, utvecklar och engagerar människor från olika generationer. Hur ska jag som generation X utveckla talangerna i generation Y. Efter föreläsningen genomfördes en workshop där 45 av eleverna arbetade tillsammans med sina mentorer från det lokala näringslivet. Vilket underbart engagemang mellan vuxna och ungdomar!

En alumnielev bjöd sedan på lite After Work och berättade stolt om sin resa som via juridikprogrammet i Lund, nu har tagit honom till Cambridge där ha påbörjar sin Master i höst. Engagerat berättade han om varför Trinity är ett bättre college för honom än King’s. Jag ser verkligen fram mot att träffa honom när ProCivitas besöker Cambridge i slutet oktober.

Väl hemma var klockan långt efter 19.00 och först nu hinner jag kolla mailen. Massa nya vänförfrågningar på Facebook och Linkedin från förstaårelever och jag fick ytterligare 20 mail från deltagarna från morgonföreläsningen om utlandsstudier. Jag svarade på alla och kunde släcka lampan strax innan midnatt och konstaterade snabbt: En riktigt bra dag på jobbet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar