lördag 31 mars 2012

Lördag i NYC. Skolrankingar och fotboll



Det regnar i NYC. Våren försvann över natten och jag huttrar på den amerikanska brunchen vid Columbus Circle med några alumnielever och andra vänner! Gänget trotsar vädret och kör sin planerade sightseeing. Då jag redan varit i NYC drygt 30 gånger så tar jag i stället liften över till Rockefeller Island och tittar på vad Cornell kommer att bygga här (http://peterconnee.blogspot.com/2012/02/bastard-bites-back.html)
Några av oss tar sedan tåget från Penn Station till Red Bull Arena. Här är det dags för New York Red Bulls vs Colorado Rapids och i Red Bulls backlinje finner vi Markus som utöver en examen från Sport Management hemma i Sverige, hunnit med att ta SM guld i fotboll för Helsingborg och är nu proffs här. 5-2 till oss! Thiery Henry hjälpte till lite också!

Det är faktiskt första gånger jag ser på soccer i USA!
De amerikanska skolorna rankas på mängder av olika sätt och i toppen brukar skolor som Yale, Harvard, Princeton, MIT och Columbia hamna. Strax under dem finns en lång rad skolor som nästan är lika bra, men inte lika välkända. Inte många svenskar har hört om Dartmouth, UPenn, Brown, Williams, Haverford, Amherst och Bowdion. De har alla högre ”världsranking” än några av de svenska universiteten.
Långt från den amerikanska östkusten hemma i Sverige har Fokus precis gjort en väl genomarbetad rapport och ranking av de svenska universiteten. Precis som jag förväntade mig återfinns Handelshögskolan i Stockholm i topp. Jag blev lite förvånad att Karolinska hamnar först på plats 9. Läs hela rapporten här: http://www.fokus.se/2012/03/fokus-hogskolerankning/

Jag är inte lika förvånad att Högskolan i Jönköping också får en framstående placering. Jag har fått flera positiva rapporter från elever där och framförallt från den internationella ekonomlinjen. Jag noterar också att Lund placerar sig högt i de flesta utbildningarna. Jag hoppas att det är välförtjänt.
Har du chansen tycker jag du ska prova lyckan västerut och då krävs det ofta lite mer Work Hard, Be Nice and Dream BIG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar