fredag 25 mars 2011

Tidningskonsumtion

I dag fick jag frågan från en av våra elever på ProCivitas. Vilka tidningar läser du egentligen?

Vi fick sätta oss ned i soffan ett tag, för när jag tänker efter så, fast jag upplever mig som ganska digital, så konsumerar jag fortfarande rätt många tidningar/tidskrifter.

Mina unga preppy vänner har lärt mig att läsa Monocle. Det sista året har jag nog inte missat något nummer.

Åka Skidor är nog favoriten för mig som gillar berg, puder och allt annat som hör skidåkningen till. Resereportage och prylar i trevlig kombination. Samtliga ex sedan sportlovet 1977 finns i min bokhylla.

Condé Nast Traveller. Om du som jag har ambitionen att besöka varje land på jorden så är CNT en bra idéspruta. De svenska kopiorna är just kopior.

The Economist. Av proffs för proffs. Nyheter och fakta. Perfekt för två timmars tågresa till Växjö!

Harvard Business Review. Det numret ser jag fram nästan mest mot. En blandning av Business, skola , forskning och nyheter. Efter Monocle är HBR en tidskriftsfavorit.

Gourmet. Jag gillar att både laga och äta mat. Delar du det borde du prova Gourmet. Glöm Buffé och allt vad det heter.

Sydsvenskan ögnar jag igenom ibland, men Dagens Industri tar jag med mig hemifrån till jobbet. På fredagar uppskattar jag verkligen DI Weekend. En skön början på helgen och gärna tillsammans med Fokus, som också kommer på fredagen, och from i dag med morgontidningen. Fokus har jag prenumererat på sedan första numret.

Financial Times tar jag tag i så ofta jag kan, framförallt när jag är utomlands. Den brukar finnas på flygplatser, hotell lounger och så. Jag köper den gärna på fredagar/lördagar när FT weekend följer med och helst när specialbilagan ”How to spend it” är med. Nästa utgivning är 2 april.

De flesta av dessa tidningar följer jag via mitt Twitter konto @peterconnee och får du hela tiden länkar till aktuella artiklar. I går läste jag länge och rejält i Harward Business Review och framförallt kring hur Harvard University utnyttjar 21th Century Skills.

Sedan får jag några gratis/klubbtidningar också som ibland kan vara rätt OK, men det mesta är skräp och då tar jag upp Kalle Anka&Co som jag gratis fått i 20 år sedan jag arbetade på Egmont!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar