tisdag 1 februari 2011

Rapport från World Economic Forum i Davos


I dag hade jag förmånen att få lyssna Klas Eklund, Senior Economist på SEB. Nyligen hemkommen från World Economic Forum i Davos gav han oss i publiken på ett frukostmöte en trevlig och utförlig rapport. Jag tror som vanligt att jag var den enda skolledaren på plats!

Den tekniska nivån är hög i detta lönsamma fenomen som WEF är och några Key Findings var:

  • USA måste banta sin ekonomi och bantning brukar för de flesta vara smärtsamt.
  • Kina lägger om sin strategi mot sociala reformer, vilket mina trogna bloggläsare lärde sig redan i höstas.
  • Europa står vid sidlinjen utanför matchen, trots att Norden står som förebild i många aspekter
  • Tillväxten ökar i emerging markets och kommande emerging markets och ”the great divergence” vänds till ”the great convergence” som århundrades grej.

I ett sidospår nämnde Klas att den nya informationstekniken utmanar praxis inom media, management och kanske speciellt inom utbildning. Hur ska vi se på det faktum att hälften av deltagarna under konferenserna var online med sina Ipads, till hälften inne på nätet och till häften uppmärksamma på konferensen. Hur ska vi förhålla oss till studenter som sällan läser böcker och till viss del saknar grundläggande sammanhängande kunskaper, men ändå alltid är uppdaterade och alltid har snabbinformation om allt via digitala media?

Jag hade själv förmånen att vara i Davos förra året under WCF, men jag valde att njuta nästan ensam i backarna i Parsenn och Jakobshorn, långt ovanför stressade kongressdeltagare i kostym. Det kändes tryggt i Davos med mängder av patrullerande helikoptrar och SAM- missiler på varje alptopp.

Jag kände mig till slut manad att ställa Klas den viktigaste frågan i morse: Hur var snöläget i år?

Trots svar på det mesta, var det i denna fråga han absolut inte hade koll!

Work Hard, Be Nice, Dream Big

是好的,努力,梦想大

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar