söndag 2 september 2012

Välj rätt college!


Många vill plugga vidare i England! Här finns Europas mest välrenommerade skolor i form av Oxford och Cambridge, tätt följda av t ex Warwick, UCL, LSE, Kings, Durham, Bath och naturligtvis St Andrews i Skottland.

Oxbrdige har fler egenheter. Ansökan ska vara inne redan 15 oktober. Förutom höga betyg, marknadsförd akademisk profil, specialtester för vissa linjer, intervju och en del till, så ska du också välja på vilket college du vill gå.  För många är detta det viktigaste valet i livet. Det är här du knyter kontakter och skapar nätverk för framtiden.



Det finns 30 stycken college att välja på Oxford. En del är nya, en del är gamla, en del är right wing, en del är left wing, en del är centrala, en del är mer ut i naturen e t c. Det är nog bäst att skapa sig en egen uppfattning på plats och i år är jag extra glad att jag tar med mig 24 nyfikna elever från ProCivitas till UK under höstlovet.

Om du vill prova sorteringshatten på egen hand så kan du för Oxford prova: http://www.chooseoxfordcollege.co.uk/ och
eller
http://www.selectsmart.com/plus/select.php?url=OXCOLLS



När jag testar mig själv brukar jag oftast bli Balliol
eller Christ Church. Vad blev du?        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar