lördag 23 juli 2011

Vår utbildning håller inte måttet

Vår utbildning håller inte måttet, säger företrädare för ekonomstudenterna i Lund, Göteborg och Uppsala i gårdagens Brännpunkt i SvD: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/var-utbildning-haller-inte-mattet_6339544.svd

Jag har svårt att bedöma hur korrekt den negativa beskrivningen är, men när jag lyssnar på alumnieleverna från ProCivitas, så får jag en uppfattning om att studierna är mer intensiva på jurist- och ingenjörsprogrammen i de nämnda städerna. Jag får också en signal som pekar på att takten är mer intensiv på andra utbildningsinstanser som Handelshögskolan i Stockholm och Copenhagen Business School. Samma signaler kommer från alumninätverken från England och då främst från ProCivitasfästena Warwick, Cass och St Andrews. ProCivitasrapportörer i USA visar också på stora skillnader mellan University of Phoenix och Ivy League skolorna.

Det visar troligtvis att ”Hard Work” lönar sig. De mer studieintensiva skolorna rankas alltid högre än de övriga och frågan är om Lund, Göteborg och Uppsala verkligen vill ta sig upp i hierarkin?

Men samtidigt kan jag tycka att Lund, Göteborg och Uppsala verkar ge tid över till annat och om du utnyttjar den tiden väl så öppnar sig intressanta och förhoppningsvis entreprenöriella möjligheter.

Work Hard, Be Nice, Dream BIG!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar