Scen ur filmen "Horrible Bosses". På bild: Jason Bateman och Kevin Spacey. (Foto: TT)
Förhoppningsvis är du
ingen skitstövel som chef. Men skulle du vara det får du se till att alltid
vara det, uppmanar Forbes-skribenten Stephen J. Meyer.
Huvudsaken är dock
inte att du ska sträva efter att vara en otrevlig chef. Det viktiga är att du
är konsekvent.
Stephen J. Meyer
hänvisar nämligen till forskning som visar att något av de mest stressande och
ångestskapande för en anställd är just en oförutsägbar chef. En anställd
behöver en trygg och stadig arbetsplats med så få upp- och nedgångar som
möjligt, menar han.
”Föreställ dig att du
hade en chef som alltid säger hej till dig på morgonen med ett stort leende på
läpparna. Men så plötsligt en dag kommer hon inrusande utan att ens hälsa. /…/
Du skulle bli orolig.”
Men vad innebär det i
praktiken för dig som ledare? Kolla in hans tips här nedan och klicka på länken
för att läsa hela artikeln.
1. Utveckla ett
konsekvent temperament.
2. Skruva inte upp
prognoser för att sedan behöva korrigera i efterhand.
3. Överdriv inte goda
nyheter – var alltid exakt för att minska risken för besvikelser.
4. Undanhåll inte
dåliga nyheter – få saker är så skadliga som arbetsplats där alla går runt och
oroar sig för vad som försiggår, menar Stephen J. Meyer.
5. Var försiktig med
”positiva överraskningar”.
Det kanske är en bit från Work Hard, Be Nice, Dream BIG!
Det kanske är en bit från Work Hard, Be Nice, Dream BIG!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar