söndag 26 september 2010

Gilla läget!


Hur många gånger hör man inte att det var bättre förr? Bullshit, säger jag! Johan Norberg har skrivit bl a boken "När människan skapade världen”! Vill du leva i ett land där det är 10 cm skit på gatan, du överlever hälften av dina barn, har konstant tandvärk och lär inte bli över 50 år gammal. Enkelt: Skruva tillbaka klockan drygt 100 år här i Sverige! Läs den gärna:

http://www.bokus.com/bok/9789175665542/nar-manniskan-skapade-varlden/


Andra säger: Det blir bättre sedan. Jo, det låter ju bra och t ex Micael Dahlén, den yngsta professorn på Handels, har skrivit en hel bok i ämnet förväntanssamhället. Läs den gärna:

http://www.bokus.com/bok/9789197836807/nextopia-livet-lyckan-och-pengarna/



Lite eller kanske rejält mycket, egocentriskt tycker jag så här:

Den bästa tiden är nu!

Jag skulle inte vilja vara 20 år och lämna gymnasiet för nya studier, små korridorer, unkna studentrum osv.

Jag skulle inte vilja vara 30 år med ny fru, barn och amorteringar på det nya huset.

Jag skulle inte heller vilja var 55 år och börja planera för pensionen.

Just nu, för mig, är den bästa tiden just nu!

Även om jag kan vara lite avundsjuk på ProCivitas elever som drar till Harvard, Princeton, Warwick, Oxford, Handels och sedan till nya utmaningar och har liksom hela livet framför sig, men vidare:

Den bästa platsen är här!

Mina trogna bloggläsare vet att jag gillar att resa och snart har jag nått ett av mina mål: Att ha besökt minst 100 länder. Många frågar vilken min favoritplats är. Jag skulle kunna svara

  • NYC- anytime
  • Shanghai- när mörkret faller på kvällen
  • Barcelona – favoritstaden med allt
  • Turnberry – när swingen sitter
  • Canada- när solen skiner efter ytterligare ett snöfall

Och så vidare, men den bästa platsen är här! Just nu. Där jag befinner mig just nu tycker jag det är bäst att vara. Jag har ju själv valt det! Jag gillar läget!

Om du samtidigt inser att den tid och plats som är bäst just nu, förmodligen inte är det i morgon så tror jag det är vist. Du måste alltid vara på väg framåt.

Står du med båda fötterna stilla på marken är det lätt att knuffa om kull dig om den andra har full fart mot dig. Du står alltid som mest stabilt med en fot i marken och en på väg framåt mot ditt mål. Då är du som mest oknuffbar!

Då blir det hela rätt enkelt: Den bästa tiden är nu. Den bästa platsen är här och vi siktar målmedvetet framåt i full fart!

Vilken är din bästa plats?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar