lördag 24 juli 2010

Elitidrottare utvecklar ledaregenskaper

En av mina trevligaste uppgifter som ordförande för ProCivitas är att vara ansvarig för alumniklubben. Det är ett rent nöje att hålla kontakten med gamla elever och se hur det går för dem.

Fast jag lever hyggligt digitalt så läser jag pappersversionen av Sydsvenskan. Jag måste ju ha något att tända brasan med till hösten. I morse fanns en stor intressant artikel om ledarskap från idrottare på temat: Elitidrottare utvecklar starka personligheter – som inte sällan resulterar i goda ledaregenskaper. Två hela sidor var det i tidningen och länken hittar du här:

http://www.sydsvenskan.se/sport/article1184364/Idrott-framjar-gott-ledarskap.html

Idrottseleverna på ProCivitas är goda talanger och många av dem når långt i sina idrotter. Just nu har hälften av dem landslagsuppdrag och jag läser ofta om dem på nätet och i tidningen. Det svenska guldlaget i EM i golf i simras bestod till 75% av fd elever! Jag tror och hoppas att dessa elitidrottare, enligt artikeln ovan, också får goda ledaregenskaper. Det var mycket intressant läsning och det blev än intressantare när jag såg vem som skrivit den underliggande uppsatsen.

Frida Kvarström gick ut från ProCivitas i Malmö 2006 och var en framgångsrik elev och jag minns henne speciellt som Lucia hösten 2005!

Hela uppsatsen finner du här: http://www.fek.lu.se/supp/supp_download.asp?EB_iid={CBFFB5F5-EF15-462A-9358-8AD845DBD559}&id=4459&filename=FEK-00014182.pdf

Den uppsatsen blir väl en fin punkt på hennes CV och den värmer extra gott i mitt hjärta att ProCivitas fd elever gör väl ifrån sig i det som vi kallar verkligheten, både på idrottsarenan och i sina vidare utbildningar och i livet som helhet!

Work Hard, Be Nice, Dream Big

是好的,努力,梦想大

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar