torsdag 3 juni 2010

Going digital?

Det ska mycket till att vara skolledare i dag, åtminstone i den digitala världen.

Jag har alltid upplevt mig själv som att ligga i framkant. Jag var kund nr 84 på Algonet 1993 och har varit online sedan dess. Jag jobbade på internetbolag under IT-hysterin i slutet av 1990 talet. Jag var med och startade både CDON.com och NE.se som VD för respektive bolag. Jag såg till att all personal på ProCivitas fick laptops redan 2003. 2004 lanserade vi vårt andra intranät som vi idag inte skulle klara oss utan i mer än några timmar och där snitteleven loggar in nästan lika ofta som på Facebook. Jag har en profil med över 340 kontakter på www.linkedin.com. Jag är aktiv på Facebook och nästan 1500 vänner samt administrerar flera sidor. Jag loggar ofta in från min mobil.

Nu räcker inte det! Nu måste jag blogga också enligt mina digitala unga vänner!

Här har du därför chansen att följa mig som VD för ProCivitas och min syn på skolans värld. Vi kommer att beröra det som händer i vår omvärld som påverkar mig och ProCivitas och naturligtvis lösa en del av livets gåtor såsom:

Varför är dyslexi så svårt att stava till?
Varför är förkortning ett så långt ord?

Vi kommer också att beröra viktiga begrepp som:

If you are in control, you are to slow!
Turning is a sign of fear!

Nu postas strax första inlägget och det har jag precis skrivit på min nya Ipad och jag skulle därmed tro att jag är en av de få svenska skolledare som jobbar på en sådan just nu.


Mer om detta inom kort.


1 kommentar:

  1. En bra start ;)
    Och som sagt, jag är imponerad över att du orkar skriva på svenska med iPaden redan nu. Tyder på en sund tjurskallighet.

    SvaraRadera